Czas naprawić węzeł DTŚ/Orlickiego/Śliwki

Źle zlokalizowany przejazd dla rowerzystów przez ul. Wybrzeże Armii Krajowej

W zeszłym miesiącu otrzymaliśmy odpowiedź na nasz audyt istniejącej infrastruktury rowerowej w ramach szlaku rowerowego 6C. Najważniejszymi kwestiami poruszanymi w tamtym audycie były konieczne zmiany w obrębie węzła DTŚ/Orlickiego/Śliwki. Niestety gliwicki Zarząd Dróg Miejskich nie chce się zgodzić na żadne poprawki, które uczyniłyby to megaskrzyżowania bardziej bezpiecznym i fukcjonalnym dla rowerzystów. Ponieważ nie zgadzamy się z argumentami ZDM, postanowiliśmy sprawę kontynuować.

Nasze pismo do ZDM z 11 września 2017

Dzień dobry,

dziękujemy za tak życzliwie ustosunkowanie się do naszych propozycji zmian zawartych w piśmie z 22 lipca 2017 zatytułowanym „audyt istniejącej infrastruktury rowerowej w ramach szlaku rowerowego 6C”. Jednocześnie wyrażamy szczere ubolewanie, iż odrzucili państwo 2 najważniejsze propozycje zmian – pkt 7 i 8.

W odniesieniu do pkt. 7 dotyczącego przejazdów dla rowerzystów w rejonie węzła z DTŚ

Cieszymy się, że nie kwestionują państwo samej zasadności zgłoszonej propozycji zmian, a jedynie czas jej zgłoszenia. Gliwicka Rada Rowerowa powstała na początku 2013, czyli już po podpisaniu umowy na wykonanie odcinka G2 Drogowej Trasy Średnicowej, tym samym nie mieliśmy możliwości zgłoszenia uwag do projektu DTŚ na etapie projektowym. Jednakże nie jest prawdą, iż uwagi odnośnie tego skrzyżowania nie było w ogóle zgłaszane. Takowe uwagi zgłaszała firma Inkom, która przygotowywała koncepcję rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie miasta Gliwice. Z uwagami firmy Inkom odnośnie tego skrzyżowania można zapoznać się w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gliwicach: https://bip.gliwice.eu/pub/html/um/files/01__Koncepcja_dr_g_rowerowych_-_Analiza_stanu_istniejacego_i_uwarunkowa_.pdf str. 90-91.

W związku z powyższym powtórnie wnioskujemy o zmianę lokalizacji przejazdów dla rowerzystów w obrębie węzła z DTŚ. W naszej ocenie, wykonując jedynie niewielkie zmiany taki jak: obniżenie krawężnika, korekta oznakowania poziomego i przesunięcie barierek, można w sposób znaczący poprawić lokalizację przejazdów dla rowerzystów. Od czasu otwarcia DTŚ miały już miejsce tego typu korekty m.in. w rejonie zjazdu z DTŚ na ul. Dworcową (w tym przypadku przesunięto przejście dla pieszych), dlatego wiemy, że takie zmiany są możliwe.

W odniesieniu do pkt. 8 dotyczącego algorytmu sygnalizacji świetlnej w rejonie węzła z DTŚ:

Zdajemy sobie sprawę, iż skrzyżowanie to jest niezwykle rozbudowane oraz że piesi i rowerzyści poruszają się z innymi prędkościami. Jednakże nie możemy zgodzić się z tym, że „automatyczne” zielone (bez konieczności zgłoszenia) jest rozwiązaniem mniej bezpiecznym. W rzeczywistości jest zupełnie na odwrót: konieczność wcześniejszego zgłoszenia znacząco wydłuża czas oczekiwania na zielone oraz prowadzi do sytuacji, w której zarówno samochody jak i piesi z rowerzystami mają czerwone. Te 2 czynniki sprawiają, że zarówno piesi, jak i rowerzyści podirytowani długim oczekiwaniem na zielone (kiedy auta i tak mają też czerwone) o wiele częściej przechodzą na czerwonym świetle. Z reguły do takich sytuacji dochodzi, kiedy samochody i tak mają czerwone, jednakże zdarza się, że piesi/rowerzyści przechodzą/przejeżdżają, kiedy samochody mają zielone, co znacząco zwiększa ryzyko potrącenia. Dodatkowymi problemami są: lokalizacja przycisków, która w niektórych przypadkach wymusza ruch lewostronny oraz konieczność oczekiwania na zbyt małych wyspach (problem dotyczy w szczególności rowerzystów poruszających się w relacji Centrum-Portowa).

W związku z powyższym wnioskujemy o:

  • likwidację przycisków dla pieszych/rowerzystów w obrębie całego węzła (zgłoszenie następuje automatycznie),
  • wydłużenie zielonego światła dla pieszych/rowerzystów do początku zielonego dla samochodów (z zachowaniem stosownej przerwy),
  • zmianę algorytmów tak, aby piesi i rowerzyści nie musieli oczekiwać na małych wyspach.

Uważamy, że proponowane przez nas zmiany będą miały zerowy lub minimalny wpływ na przepustowość węzła, a jednocześnie znacząco skrócą czas przejazdu rowerem i przejścia pieszo oraz zwiększą bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu.

Rejon węzła DTŚ z ul. Śliwki/Orlickiego jest nie tylko niezwykle ważnym węzłym dla kierowców, ale również rowerzystów. Schodzą się tutaj trasy rowerowe z aż 5 stron:

  • ciąg pieszo-rowerowy po południowej stronie ul. Śliwki,
  • ciąg pieszo-rowerowy po południowej stronie ul. Orlickiego,
  • ciąg pieszo-rowerowy – ul. Wybrzeże Wojska Polskiego,
  • ciąg pieszo-rowerowy po zachdoniej stronie DTŚ/ul. Portowej,
  • czerwony szlak rowerowy na ul. Nadrzecznej.

Nie ma w Gliwicach drugiego miejsca gdzie schodziłoby się tak dużo tras rowerowych, dlatego nie godzimy się na to, żeby rowerzyści w tym miejscu byli traktowani jak użytkownik ruchu drugiej kategorii, który „może poczekać”.

Prezes Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

Jeden komentarz do "Czas naprawić węzeł DTŚ/Orlickiego/Śliwki"


  1. To skrzyżowanie to jakiś dramat, ktoś kto wymyślił ten system powinien za karę codziennie tam kilka razy przechodzić. Żeby od strony Portowej ze ścieżki rowerowej przejechać LEGALNIE w ulicę Jana Śliwki w stronę Toszeckiej to trzeba pokonać kilka świateł przy każdych czekając sporo czasu, 10 min co najmniej aby je pokonać.
    Skutkiem jest to że obecnie większość jeździ pod zakaz rowerowy lewą stroną bo w miarę szybko da się przejechać.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *