Spotkanie nr 60 (audyt północnej części szlaku 6C)

Źle zlokalizowany przejazd dla rowerzystów przez ul. Wybrzeże Armii Krajowej

18 lipca członkowie Gliwickiej Rady Rowerowej dokonali audytu istniejącej infrastruktury rowerowej w ramach szlaku rowerowego 6C na odcinku plac Mickiewicza – granica miasta z Szałszą. W ramach audytu nie oceniano samego oznakowaniu szlaku rowerowego 6C, ponieważ w niedalekiej przyszłości planowane jest jego odnowienie.

Podczas audytu poczyniono następujące obserwacje:

  1. Na skwerze Bottrop przy drodze dla rowerów niefortunnie postawiono kosz na psie odchody. Wnioskujemy o przestawienie kosza w bezpieczne miejsce, tak aby stał przy chodniku, a nie przy DDR.
  2. Na skwerze Bottrop drzewa mają gałęzie, które mocno zarastają skrajnię drogi dla rowerów.
  3. Przejazd dla rowerów (znak P-11) przez ulicę Młyńską jest „przecięty” przez podwójną ciągłą (znak P-4). Wnioskujemy o usunięcie niezgodności.
  4. Przejazd dla rowerów przez ul. Jasnogórską prowadzi na kaskadę krawężników. Wnioskujemy o korektę przejazdu dla rowerów.
  5. Znak C13a i C13/C16 przy wschodnim końcu ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie ulicy Orlickiego są w różnych miejscach. Wnioskujemy o ustawienie ich na jednym słupku.
  6. Przy północnym końcu ulicy Orlickiego mamy ciąg pieszo rowerowy o szerokości ponad 5 m bez podziału na część pieszą i rowerową (jak ma to miejsce na odcinku od placu Piłsudskiego do ul. Wyspiańskiego). Wnioskujemy o wprowadzenie podziału poprzez wymalowanie znaków P-26 „rower”, P-23 „piesi” i P-2 „linia pojedyncza ciągła” oraz przesunięcie znaku C-13/C-16 w okolice mostu na Kłodnicy, gdzie jest już za wąsko na wprowadzenie podziału.
  7. Przejazdy dla rowerzystów przez ulice Wybrzeże Armii Krajowej, południowy wjazd na DTŚ i południowy zjazd z DTŚ są znacznie odsunięte od osi ciągu pieszo-rowerowego, co zmusza rowerzystę do niepotrzebnych 12 skrętów o 90 stopni. Wykonywanie ostrych skrętów pomiędzy barierkami, słupami oświetleniowymi, słupami sygnalizacji oraz ścianą wiaduktu drastycznie zwiększa ryzyko upadku, kolizji z innym rowerzystą i kolizji z pieszym. Lokalizowanie przejazdów dla rowerzystów w ten sposób jest również niezgodne z gliwickimi standardami rowerowymi (Rys. nr 45 określa taką geometrię przejazdu jako „Nieprawidłową i niedopuszczalną”). Wnioskujemy o takie zmiany lokalizacji przejazdów, aby rowerzysta mógł jechać na wprost.
  8. Zielone światło na przejazdach dla rowerzystów przez ulice Wybrzeże Armii Krajowej, południowy wjazd na DTŚ i południowy zjazd z DTŚ świeci się bardzo krótko i trzeba na nie bardzo długo czekać. Sygnalizacje te dodatkowe nie są w żaden sposób ze sobą powiązane (brak zielonej fali dla rowerzystów czy wzajemnego zgłaszania). Nagminne są sytuacje, że zarówno piesi z rowerzystami jak i samochody mają czerwone światło. Taki algorytm sygnalizacji drastycznie wydłuża czas przejazdu oraz prowokuje pieszych i rowerzystów do przechodzenia/przejeżdżania na czerwonym w sytuacjach, kiedy nie ma samochodów, a na zielone światło i tak trzeba czekać. Wnioskujemy o zmianę algorytmu, tak aby zielone dla pieszych/rowerzystów świeciło się przez cały czas, kiedy samochody mają czerwone. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić po kilku minut na każdy przejeździe rowerzysty przez to skrzyżowanie przy brak konieczności dokonywania jakichkolwiek inwestycji w dodatkowe czujniki.
  9. Na ulicy Kasztanowej znajduje się znak D-6a „przejazd dla rowerzystów”, który po swojej północnej stronie nie ma żadnej kontynuacji w postaci drogi dla rowerów czy ciągu pieszo-rowerowego. Wnioskujemy o jego likwidację, ponieważ rowerzyści i tak włączają się tutaj do ruchu na zasadach ogólnych.
  10. 2 przejazdy dla rowerzystów przy ul. Tarnogórskiej obok stacji paliw Shell mają nieprawidłowe oznakowanie poziome. Wnioskujemy o poprawę oznakowania poziomego.
  11. Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego przy stacji Shell została wyremontowana. W ramach tego remontu właściwą, asfaltową nawierzchnię części rowerowej zastąpiono gorszą nawierzchnią z kostki brukowej. Wnioskujemy o przywrócenie nawierzchni asfaltowej.
  12. Na środku ciągu pieszo-rowerowego przy stacji Shell znajduje się znak D-23. Wnioskujemy o jego przesunięcie poza ciąg pieszo-rowerowy.
  13. Przy skrzyżowaniu ul. Tarnogórskiej z ul. Lubliniecką znajduje się znak D-6b, który stoi na środku ciągu pieszo rowerowego. Wnioskujemy o jego przesunięcie, tak aby stał przy samych barierkach.
  14. Na środku ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Tarnogórskiej znajduje się również znak C-13/C-16, R-1 i D-6 (na wspólnym słupku). Wnioskujemy o jego przesunięcie na bok ciągu pieszo rowerowego.
  15. Na środku ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Tarnogórskiej znajduje się również znak D-1. Wnioskujemy o jego przesunięcie na bok ciągu pieszo rowerowego.
  16. Przejazd dla rowerów przez ul. Tarnogórską w okolicach nr 210b jest „przecięty” przez podwójną ciągła (znak P-4). Wnioskujemy o usunięcie podwójnej ciągłej przecinającej przejazd dla rowerzystów.
  17. Na całej długości przejechanej trasy praktycznie nie występują przejścia dla pieszych przez drogi dla rowerów.

Wszystkie nasze obserwacje przekazaliśmy Zarządowi Dróg Miejskich.

Prezes Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

4 komentarze do "Spotkanie nr 60 (audyt północnej części szlaku 6C)"


  1. Czy jest jakis adres UM lub ZDM gdzie mozna mailowo kierowac takie uwagi?

    Nie koniecznie rowerowe…choc takie tez bo w nowej sciezce kolo klodnicy juz sa dziury, czesc kolo ruin teatru popekana

    Ogolnie w miescie sporo uschnietych niewycietych drzew, luznych kostek brukowych itp

    W Warszawie gdzie mieszkalam bylo prosto to zglaszac. A jak to dziala w Gliwicach?

    Jak wy wasze audyty zglaszacie?

    Odpowiedz

    1. Bez wątpienia jest to najgorsze dla rowerzystów skrzyżowanie w Gliwicach. Bez dużych nakładów można tam nieco poprawić zmieniając algorytm świateł. Na więcej, póki trwa okres trwałości DTŚ, raczej nie możemy liczyć.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *