Podsumowanie działań Rowerowych Gliwic w 2024 roku

Zjazd oficerów rowerowych w Gliwicach.

Ubiegły rok był dla nas niezwykle intensywny i pełny działań na rzecz rozwoju infrastruktury rowerowej w naszym mieście. Poniżej przedstawiamy najważniejsze osiągnięcia i inicjatywy, które udało się zrealizować:

1. Włączyliśmy się w kampanię samorządową oraz nawiązaliśmy relacje z nowymi Zastępcami Prezydenta oraz Radą Miasta

Na początku roku aktywnie zaangażowaliśmy się w kampanię samorządową, promując rowerowe postulaty oraz inicjatywy wspierające zrównoważony transport. Przygotowaliśmy listę „5 kroków do rowerowych Gliwic”, którą podpisali wszyscy kandydaci i kandydatka w trakcie naszych spotkań. W ramach tej deklaracji obecna Prezydentka zobowiązała się m.in. do przyjęcia Standardów Rowerowych GZM na mocy zarządzenia prezydenta (wciąż na nie czekamy), wyznaczania co najmniej 10 kontraruchów i jednego pasa ruchu dla rowerów rocznie czy utrzymania współpracy z z rowerowymi organizacjami pozarządowymi. Więcej o naszej inicjatywie przeczytacie w podsumowaniu kampanii wyborczej. Na zaproszenie wiceprezydentów wzięliśmy udział we wspólnym przejeździe na rowerach, podczas którego omawialiśmy konieczne do wdrożenia zmiany w mieście. Ponadto, w grudniu zorganizowaliśmy spotkanie, na które zaprosiliśmy wszystkich radnych i radne. Podczas niego prezentowaliśmy stan obecnej infrastruktury rowerowej i priorytety jakie powinno przyjąć miasto, aby przyspieszyć wzrost udziału ruchu rowerem w codziennych podróżach.

Spotkanie kampanijne z p. Katarzyną Kuczyńską-Budka, przejazd z Zastępcą Prezydenta oraz spotkanie z radnymi miasta.

2. Braliśmy udział w odbiorach inwestycji rowerowych

W tym roku zakończyło się kilka inwestycji rowerowych. Do największych z nich należała ul. Portowa (pierwotnie zakładano nawierzchnię z kostki ale po naszej interwencji zmieniono ją na asfalt) wraz z rondem. Kolejna inwestycja to nowa droga dla rowerów między ul. Jesienną a ul. Wschodnią domykająca trasę G3 i łącząca Gliwice z Zabrzem od strony Sośnicy. W ramach tej trasy wyremontowane zostały również dwie kładki nad Kłodnicą – w parku Chrobrego oraz w Sośnicy. Ta ostatnia to de facto zbudowana zupełnie nowa konstrukcja. Byliśmy również obecni przy odbiorach obwodnicy, w ramach której powstały nowe drogi dla rowerów. Ponadto, w ramach bieżących remontów ZDM wykonał nowy wjazd na drogę dla rowerów na ul. Jasnogórskiej przy charakterystycznym czołgu.

Jako strona społeczna bierzemy udział we wszystkich odbiorach inwestycji rowerowych, gdzie weryfikujemy wykonane zadanie pod kątem zgodności ze Standardami Rowerowymi GZM czy z obecnymi przepisami. Najczęściej nasze uwagi dotyczą oznakowania pionowego czy poziomego, które na tym etapie jest jeszcze możliwe do poprawy. Przykład takich uwag dot. ul. Portowej możecie przeczytać tutaj.

Udział w odbiorach to nasz stały element działalności.

3. Wspieraliśmy Miasto i Metropolię GZM w rozwoju zrównoważonego transportu

Nasz profesjonalizm i wiedza ekspercka zostały w tym roku wielokrotnie dostrzeżone. Na początku roku wzięliśmy udział w ocenie koncepcji na ul. Zwycięstwa, gdzie ocenialiśmy prace konkursowe pod kątem rozwiązań ruchu rowerowego. Zostaliśmy również zaproszeni do udziału w pracach przy Forum Obywatelskim organizowanym przez GZM, gdzie opowiadaliśmy w jaki sposób należy łączyć transport rowerowy z transportem publicznym. Na zaproszenie Koordynatora Polityki Rowerowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego p. Piotra Kalisza zorganizowaliśmy przejazd dla oficerów rowerowych z naszego województwa po Gliwicach. Była to świetna okazja do pokazania infrastruktury rowerowej oraz wymiany doświadczeń z innymi miastami. Ponadto, braliśmy udział w debacie dot. velostrad organizowanych w ramach Metropolii Idei przez Gazetę Wyborczą.

Zespół oceniający prace konkursowe na ul. Zwycięstwa, Drugi dzień Forum Obywatelskiego, grudniowa Debata Miasta Idei

4. Zorganizowaliśmy największą niesportową imprezę w regionie oraz ponad 50 wspólnych przejazdów

Byliśmy głównymi organizatorami Śląskiego Święta Rowerzysty, które zgromadziło ponad 600 osób na wspólnym przejeździe z Chorzowa do Gliwic. Była to największa niesportowa impreza rowerowa za którą otrzymaliśmy nagrodę RowerPower w kategorii rowerowe wydarzenie regionu. Zorganizowaliśmy również Rowerowe Powitanie Wiosny, gdzie w kolorowych strojach objechaliśmy centrum Gliwic i nagrodziliśmy najciekawsze przebrania. Ponadto, rozwijaliśmy ubiegłoroczną formułę szosocykli w których udział wzięło 168 uczestników i uczestniczek. Nie zabrakło także naszych klasyków: 17 Gliwicykli – 440 osób, 8 Gliwicykl po Ćmoku – ponad 200 osób.

Rowerowe Powitanie Wiosny, Śląskie Święto Rowerzysty oraz gala RowerPower.

5. Współpracowaliśmy z organizacjami rowerowymi z całej Polski

W tym roku braliśmy udział w kilku zjazdach organizacji rowerowych na których ustalaliśmy formy przyszłej współpracy i wymienialiśmy się swoimi doświadczeniami. Ponadto, wzięliśmy udział w audycie infrastruktury rowerowej w Białymstoku.

Zdajemy sobie sprawę, że pewnych wyzwań nie rozwiążemy na poziomie lokalnym. Konieczne są zmiany prawne, które umożliwią budowę dróg dla rowerów poza pasem drogowym, czy reforma karty rowerowej. O tych tematach rozmawialiśmy w trakcie spotkań grupy parlamentarnej ds. transportu rowerowego organizowanych w Sejmie.

Warsztaty z organizacjami rowerowymi z całej Polski oraz wizyta w Białymstoku (rowerowy tunel wybudowany w ramach większych zmian w rejonie dworca PKP).

Dołącz do nas!

Interesujesz się tym jak działają miasta? Chcesz mieć wpływ na swoją okolicę? A może po prostu lubisz jeździć na rowerze?

Zapraszamy do kontaktu! Wspólnie zmieńmy miasto na rowerowe Gliwice 🙂

Prezes (a w latach 2022-2024 wiceprezes) Rowerowych Gliwic. Działa na rzecz zrównoważonej mobilności w regionie. Zawodowo związany z sektorem bankowym. Interesuje się wyzwaniami współczesnych miast.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *