Kolejny rok za nami. Najważniejszym drogowym wydarzeniem było otwarcie we wrześniu kolejnego fragmentu obwodnicy zachodniej i w grudniu południowej, ale to nie jedyne inwestycje, w ramach których powstała infrastruktura rowerowa.
Trasa wąskotorowa
W tym roku realizacja trasy wąskotorowej wyraźnie przyśpieszyła, a zrealizowane zostały jej następujące elementy:
- Wybudowano nowy odcinek od ul. Knurowskiej do granicy z Nieborowicami o długości 2,5 km;
- Wybudowano miejsce obsługi rowerzystów przy dawnej stacji Trynek Wąskotorowy składające się ze:
- stojaków,
- stacji napraw,
- ławek,
- tablicy informacyjnej,
- pomnika torów.
- Wymieniono nawierzchnię odcinka od MOR „Trynek Wąskotorowy” do ul. Kopalnianej (700 m) na asfaltową;
- Całość trasy oznakowana została jako niebieski szlak rowerowy (8,4 km) i jednocześnie zdemontowano pozostałości istniejącego tutaj wcześniej czerwonego szlaku.
Trasa tramwajowa (Jagiellońska – Zabrska – Chorzowska)
W ramach kontynuowanego w tym roku remontu ul. Zabrskiej powstał odcinek DDR o długości 400 m. Jest on kontynuacją DDR przy ul. Jagiellońskiej (poprzez łącznik przez spokojną ul. Szarą), a w przyszłym roku ma powstać dalszy ciąg w stronę wiaduktu nad linią kolejową, a w dalszej przyszłości również wzdłuż ul. Chorzowskiej aż do zajezdni autobusowo-tramwajowej.
Obwodnica zachodnia
5 września nastąpiło otwarcie fragmentu zachodniej obwodnicy pomiędzy ul. Daszyńskiego a ul. Rybnicką. Po obu stronach obwodnicy powstały asfaltowe drogi techniczne miejscami przechodzące w ciągi pieszo-rowerowe. Łączna długość dróg technicznych to 7,3 km, a ciągów pieszo-rowerowych to 1,1 km. Dodatkowo w ramach budowy tej części obwodnicy powstało 0,7 km DDR wzdłuż ul. Rybnickiej.
Obwodnica południowa
4 grudnia nastąpiło otwarcie fragmentu południowej obwodnicy pomiędzy ul. Bojkowską a ul. Pszczyńską. Po południowej stronie obwodnicy powstała asfaltowa droga dla rowerów o długości 1,7 km. Niestety, pomimo że DDR kończy się rzut kamieniem od centrum handlowego Europa Centralna, to nadal praktycznie nie będzie dało się do niego dojechać na rowerze.
Kozielska
W Brzezince istniejąca droga dla rowerów (550 m) przy ul. Kozielskiej zyskała nawierzchnię asfaltową oraz została przedłużono o 300 m do granicy ze Starymi Gliwicami.
Łącznik Przydrożna – Tarnogórska
W dzielnicy Obrońców Pokoju powstał krótki odcinek DDR (200 m) wzdłuż zjazdu na DK88, który ułatwia dojechanie z centralnej części dzielnicy do DDR wzdłuż ul. Tarnogórskiej. Inwestycja została zrealizowana dzięki głosom rowerzystów w głosowaniu w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.
Kozłowska
W ramach zakończonego w listopadzie generalnego remontu fragmentu ulicy Kozłowskiej wybudowano 150 m DDR i 250 m CPR. Cała nowa infrastruktura rowerowa, która tutaj powstała, została wykonana z kostki betonowej (jezdnia obok jest asfaltowa) i powstała na obszarze strefy 30 z elementami infrastrukturalnego uspokojenie ruchu. Budowa takiej infrastruktury rowerowej w takim miejscu nie ma żadnego sensu, dlatego nie uwzględniliśmy jej w końcowych statystykach.
Kontraruch
We wrześniu 2020 w Gliwicach powstał drugi w mieście kontraruch rowerowy – w ramach zmiany organizacji ruchu na ul. Floriańskiej na odcinku 150 m dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerów, przy zachowaniu jednego kierunku dla pozostałych pojazdów.
Inne
W 2020 zniesione zostały dwa bardzo irytujące zakazy ruchu rowerów: na Rynku oraz w Parku Chrobrego. Zniesienie tych zakazów było jedną z obietnic wyborczych prezydenta Adama Neumanna.
Stojaki rowerowe
Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych, Politechnika Śląska i Polskie Koleje Państwowe postawiły 112 nowych bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych (w tym 14 zadaszonych):
- 1 stojak przy bibliotece w dzielnicy Baildona,
- 1 stojak przy bibliotece w Brzezince,
- 1 stojak przy bibliotece na Sikorniku,
- 12 stojaków przy domach studenckich Politechniki Śląskiej,
- 8 stojaków przy dworcu kolejowym,
- 2 stojaki przy giełdzie samochodowej od strony ul. Błonie,
- 12 stojaków na terenie MOR „Trynek Wąskotorowy”,
- 3 stojaki przy placu zabaw przy ul. Magnolii (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
- 2 stojaki przy placu zabaw przy ul. Dzionkarzy,
- 3 stojaki na polanie edukacyjnej w lesie komunalnym,
- 5 zadaszonych stojaków przy przystanku autobusowym „Brzezinka Wałbrzyska” (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
- 2 stojaki przy przystanku autobusowym „Żerniki Graniczna Pętla”,
- 3 stojaki przy pumptracku przy ul. Dzionkarzy,
- 3 stojaki przy Szachcie,
- 13 stojaków przy targowisku na Zatorzu,
- 19 stojaków przy tężni solankowej w lesie komunalnym,
- 2 stojaków przy tylnym wejściu na Cmentarz Centralny,
- 1 stojak przy WC w Parku Chrobrego,
- 2 stojaki przy ul. Gruszczyńskiego 2,
- 10 stojaków na pl. Jaśminu (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
- 1 stojak na rogu ul. Krupniczej i Górnych Wałów (odbudowa zniszczonego stojaka),
- 2 stojaki przy ul. Mikołowska 5,
- 2 stojaki przy ul. Nad Łąkami,
- 6 zadaszonych i 6 niezadaszonych stojaków przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2,
- 3 zadaszone stojaki przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Specjalnych nr 7.
Stacje naprawcze
Urząd Miejski postawił 4 nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów:
- na terenie MOR „Trynek Wąskotorowy”,
- na pl. Jaśminu (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
- przy ul. Nad Łąkami,
- przy ul. Żwirki i Wigury (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego).
Podsumowanie
W 2020 roku:
- wybudowano 6,9 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
- wybudowano 7,3 km nowych dróg technicznych dla rowerów i maszyn rolniczych,
- wyremontowano około 1,25 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych1,
- postawiono 112 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych2 (w tym 14 zadaszonych),
- postawiono 4 nowe stacje naprawcze2,
- wdrożono kontraruch na 1 ulicy (150 m),
- oznakowano 8,4 km szlaku rowerowego.
Uwagi
- Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów.
- Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.
Komentarz GRR
Od czasu kiedy zaczęliśmy opracowywać raporty roczne (czyli od 2017 roku) nigdy nie powstało tak dużej nowej infrastruktury rowerowej, jak w 2020 roku. Mamy nadzieję, że w 2021 roku to tempo nie tylko zostanie utrzymane, ale również zwiększy się odsetek nowych dróg rowerowych o transportowym (a nie rekreacyjnym) charakterze.