Za nami kolejny rok. Czy był on udany dla gliwickiej infrastruktury rowerowej?
Gliwicki Rower Miejski
1 marca wystartował drugi sezon GRM, a 1 kwietnia system został rozbudowany z 10 do 15 stacji (nowe stacje to: Ulica Przyszowska – Łabędź, Obrońców Pokoju – Szkoła, Radiostacja, Hala Gliwice i Ulica Sikorskiego / Ulica Reymonta). Przez cały sezon rowery były wypożyczane około 94 tys. razy.
Ul. Błonie i Poczta
Na początku 2018 roku oddano do użytku nowe drogi dla rowerów i ciągi pieszo-rowerowe przy ul. Błonie i Pocztowej o łącznej długości 2,1 km. Była to jedna z najbardziej udanych inwestycji rowerowych ostatnich latach, dzięki której Trynek zyskał bezpośrednie „rowerowe” połączenie z Ligotą Zabrską.
Ul. Rybnicka
W ramach przebudowy chodnika przy ul. Rybnickiej powstał nowy, szerszy chodnik, który spełnia warunki techniczne odpowiadające ciągom pieszo-rowerowym i w przyszłości (po ukończeniu budowy dalszych odcinków DDR/CPR przy ul. Rybnickiej) będzie mógł być oznakowany jako CPR. Odcinek liczy 200 metrów.
Pumptrack
Pod koniec października został oddany pumptrack przy ul. Akademickiej. Tor do jazdy ekstremalnej o długości 100 m został zrealizowany w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.
Automatyczna detekcja
W 2018 roku automatyczna detekcja pojawiła się na 3 przejazdach:
Planowana rozbudowa automatycznej detekcji rowerzystów na skrzyżowaniu DTŚ/Śliwki/Orlickiego i przejeździe przez ul. Kozielską nie doszła do skutku ze względu na zbyt wysoką cenę jedynej oferty złożonej w przetargu.
Inwestycje „przy okazji”
Przy okazji budowy ronda w Brzezince wyremontowano 150-metrowy odcinek DDR.
Stojaki rowerowe
Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych i Zarząd Dróg Miejskich postawili 96 bezpiecznych stojaków rowerowych:
- 8 stojaków na Rynku (zamiast 4 starych),
- 1 stojak przy ul. Powstańców Warszawy (przeniesiony z rynku),
- 1 stojak na rogu ul. Zwycięstwa i al. Przyjaźni (przeniesiony z rynku),
- 2 stojaki na rogu ul. Powstańców Warszawy i pl. Piłsudskiego (przeniesione z rynku),
- 1 stojak na rogu ul. Krupniczej i Górnych Wałów,
- 3 stojaki na rogu ul. Krupniczej i Grodowej,
- 1 stojak na ul. Matejki,
- 2 stojaki na ul. Basztowej,
- 2 stojaki na rogu ul. Wysokiej i Bytomskiej,
- 2 stojaki przy skrzyżowaniu ul. Jesiennej i Wiślanej,
- 2 stojaki przy ul. Sowińskiego w rejonie ronda Fryzego,
- 2 stojaki przy skrzyżowaniu ul. Kujawskiej i Dolnej.
- 10 słupko-stojaków na ul. Siemińskiego,
- 27 stojaków w Parku Chrobrego,
- 3 stojaki na placu zabaw przy ul. Nad Łąkami,
- 4 stojaki przy plenerowej siłowni przy ul. Narutowicza,
- 4 stojaki na placu zabaw przy ul. Rolników,
- 3 stojaki przy plenerowej siłowni na rogu ul. Dolnej i Rymera,
- 3 stojaki przy plenerowej siłowni w Parku Starokozielskim,
- 3 stojaki przy plenerowej siłowni w Parku Szwajcaria,
- 3 stojaki przy plenerowej siłowni przy ul. Warmińskiej,
- 3 stojaki przy plenerowej siłowni przy ul. Sadowej,
- 3 stojaków na skwerze przy ul. Wolności,
- 7 stojaków w Parku Doświadczeń przy Radiostacji.
Stacje naprawcze
Urząd Miejski postawił 4 nowe samoobsługowe stacje naprawcze:
- przy ul. Szafirowej w rejonie sklepu Biedronka (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
- przy skrzyżowaniu ul. Kujawskiej i Dolnej,
- przy skrzyżowaniu ul. Jesiennej i Wiślanej,
- przy ul. Sowińskiego w rejonie ronda Fryzego.
Nieukończone inwestycje
Ze względu na problemy z sieciami podziemnymi nie udało się zakończyć remontu ul. Jagiellońskiej, którego elementem jest budowa ok. 400-metrowego odcinka DDR.
Podsumowanie
W 2018 roku:
- postawiono 5 nowych stacji roweru miejskiego,
- wybudowano około 2,3 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych 1,
- wyremontowano około 0,15 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych 2,
- wyposażono 3 przejazdy dla rowerzystów w automatyczną detekcję rowerzystów 3,
- postawiono 96 nowych bezpiecznych stojaków rowerowych 4,
- postawiono 4 nowe stacje naprawcze 4.
Uwagi:
- Nie uwzględniono nowych DDR/CPR, które powstały wyłącznie w efekcie zmiany organizacji ruchu,
- Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów,
- Uwzględniono wyłącznie montaż detekcji rowerzystów na przejazdach, które jej wcześniej nie miały,
- Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.
Komentarz GRR
Po dosyć dobrym 2017 roku, w którym wybudowano i wyremontowano ponad 5 km DDR/CPR, nastąpiło znaczne rowerowe spowolnienie, w wyniku którego powstało/wyremontowano ponad 2 razy mniej niż rok temu. Pewnym pocieszeniem może być rozbudowa systemu wypożyczania rowerów, parkingów rowerowych i sieci stacji naprawczych, jednakże te elementy są tylko dodatkiem do twardej infrastruktury rowerowej, której w Gliwicach jest stanowczo zbyt mało i rozwija się zbyt wolno.