MZUK wyrzuca rowerzystów z Parku Chrobrego

Główne wejściu do Parku Chrobrego od strony Areny Gliwice

Od kilku tygodni jednym z częściej komentowanych tematów rowerowych w Gliwicach jest zagadnienie wprowadzenia zakazu ruchu rowerów w wyremontowanym Parku Chrobrego. Przez ostatnie kilka tygodni prowadziliśmy ożywioną korespondencję z Miejskim Zarządem Usług Komunalnych oraz Policją, aby poznać powody, które stały za tym zakazem.

Organizacja ruchu w Parku Chrobrego

Zielony – drogi dla rowerów, Niebieski – ciągi pieszo-rowerowe.

Po zakończonej modernizacji parku na jego obrzeżach ustawiono kilkanaście znaków zakazu ruchu rowerów (znak B-9) i zakazu ruchu wszelkich pojazdów (znak B-1). Jednocześnie położona najdalej na zachód alejka została oznaczona znakami C-13/C-16 (ciąg pieszo-rowerowy) i C-13 (droga dla rowerów). Tym samym praktycznie cały park został wyłączony z ruchu rowerowego.

W ramach modernizacji w parku pojawiły się również 24 u-kształtne stojaki rowerowe. Wszystkie znajdują się w miejscach wyłączonych z ruchu rowerowego.

Warto pamiętać, że ustawione w parku zakazy nie obowiązują wszystkich rowerzystów. Zgodnie z Prawem o ruchu drogowym osoba w wieku do 10 lat kierująca rowerem pod opieką osoby dorosłej jest pieszym, więc jej zakaz nie dotyczy. Zakaz niestety dotyczy już opiekuna takiej osoby – opiekun może jechać z dzieckiem po chodniku, a alejka parkowa chodnikiem nie jest.

Korespondencja z MZUK

GRR – 17 czerwca

W mijającym tygodniu na terenie Parku Chrobrego, będącego w zarządzie Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych, pojawiło się kilkanaście znaków zakazujących ruchu rowerów. Skutkują one prawie całkowitym wyłączeniem ruchu rowerowego z Parku Chrobrego, z wyjątkiem jednej, trzystumetrowej alejki w zachodniej części parku.

Jako reprezentanci środowiska gliwickich rowerzystów jesteśmy zdumieni i zaniepokojeni takim obrotem spraw. W ramach jeszcze nieukończonej przebudowy, park zyskał wiele nowych atrakcji, z których każda jest wyposażona w stojaki umożliwiające bezpiecznie zapięcie roweru na czas korzystania z atrakcji. Byliśmy przekonani, że rowerzyści będą mogli korzystać z parku jak do tej pory. Obecnie nie sposób dojechać rowerem do którejkolwiek z atrakcji parkowych i tym samym kilkanaście stojaków rowerowych stało się zupełnie bezużytecznych. Inny problem dotyczy uruchomionej zaledwie 2 miesiące temu stacji Gliwickiego Roweru Miejskiego, do której co prawda można dojechać rowerem, ale znacznie ograniczono możliwości jazdy nim w najbliższym sąsiedztwie stacji. Należy również nadmienić, że park jest oddalony od większych skupisk ludności i rower jest naturalnym środkiem dojazdu do parku.

W związku z powyższymi zmianami wnioskujemy o pilne spotkanie w sprawie organizacji ruchu rowerowego w Parku Chrobrego, która pozwoli korzystać z niego rowerzystom przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa pieszych.

Tadeusz Mazur (dyrektor MZUK) – 28 czerwca

W odpowiedzi na Pana uwagi dotyczące ruchu rowerowego na terenie Parku Chrobrego, uprzejmie informuję, iż alejki na terenie parku przeznaczone są dla ruchu pieszego, dlatego zostały zainstalowane znaki zakazujące ruchu dla rowerów. Dla rowerzystów przeznaczona jest ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Akademickiej oraz alejka w parku od mostku na Kłodnicy do „Mysiej Górki”, które zostały w tym celu odpowiednio oznakowane. Stąd można bez problemu dostać się do wielu nowych atrakcji parku prowadząc rower po alejce i umieścić go w stojaku na rowery. Ruch rowerowy, z uwagi na znaczną frekwencję po modernizacji, stwarza poważne zagrożenie dla osób spacerujących po alejkach parkowych, szczególnie dla osób starszych, matek z dziećmi i z wózkami. Spacerowicze nieustannie skarżą się na rowerzystów poruszających się po terenie Parku Chrobrego obawiając się o swoje bezpieczeństwo.

GRR – 29 czerwca

Bardzo dziękuję za przesłane wyjaśnienia. Ponieważ powodem wprowadzonego zakazu były skargi, to wnoszę o udostępnienie ich treści oraz dat wpływów do MZUK.

Tadeusz Mazur (dyrektor MZUK) – 13 lipca

W odpowiedzi na Pana maila z 29 06 2018 r. uprzejmie informuję, iż na zagrożenia ze strony rowerzystów zgłaszane były skargi mieszkańców ustnie oraz telefonicznie, nie ma więc możliwości udostępnienia ich treści oraz dat wpływu.

GRR – 13 lipca

Bardzo dziękuję za przesłane informacje. W związku z brakiem możliwości wglądu w treść samych skarg wnioskuję o udzielenie informacji o liczbie złożonych skarg (z podziałem na ustne i telefoniczne) oraz informacji o tym, w jaki sposób zweryfikowali państwo prawdziwość tychże skarg.

Tadeusz Mazur (dyrektor MZUK) – 25 lipca

W odpowiedzi na Pana korespondencję z 13 07 2018 r. informuję, iż MZUK nie rejestruje zgłoszeń telefonicznych i ustnych mieszkańców. Po dokonaniu licznych wizji lokalnych stwierdzono sytuacje stwarzające niebezpieczeństwo dla pieszych poruszających się po terenie Parku Chrobrego. Złożył Pan już kilka pism w tej sprawie, na które uzyskał Pan konkretne wyjaśnienia. MZUK jest zarządcą parku i wybrał rozwiązania, które wydają się być najbardziej korzystnymi, mając na względzie bezpieczeństwo wszystkich użytkowników, głównie małych dzieci i osób starszych. Wobec powyższego korespondencję uznajemy za zakończoną.

Korespondencja z Policją

GRR – 29 czerwca

Kilka dni temu zmieniona została organizacja ruchu w Parku Chrobrego, w ramach której na terenie prawie całego parku zakazano ruchu rowerów. W związku z powyższym wnioskujemy o następujące informacje:

  1. Czy tutejsza komenda Policji opiniowała wprowadzony przez MZUK zakaz ruchu rowerów na terenie Parku Chrobrego?
  2. Czy tutejsza komenda Policji dysponuje statystkami odnośnie liczby wypadków, kolizji i innych zdarzeń z udziałem rowerzystów, które miały miejsce w gliwickich parkach? Jeżeli tak to wnioskujemy o dane za ostatnie 5 lat z rozbiciem na poszczególne parki i lata.
  3. Czy do tutejszej komendy wpływały jakiekolwiek skargi na obecność rowerzystów w Parku Chrobrego jak i innych gliwickich parkach?

Policja – 25 lipca

W dniu 29.06.2018 r. do Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach dotarła pana korespondencja dot. udzielenie informacji na temat organizacji ruchu w Parku Chrobrego w Gliwicach.

Informujemy, że do Komendy Miejskiej Policji w Gliwicach nie wpłynął projekt organizacji ruchu na terenu Parku Chrobrego. Zgodnie z art. 8 ustawy o drogach publicznych z dnia 21 marca 1985 r. zarządca terenu, w tym przypadku MZUK Gliwice, odpowiedzialny jest za oznakowanie dróg i nie jest wymagana opinia organizacji ruchu wydana przez WRD KMP Gliwice.

Na pytanie dotyczące zdarzeń drogowych na terenie parków w Gliwicach informuje, że WRD Komendy Miejskiej nie prowadzi statystki zdarzeń drogowych, które miały miejsca poza drogą publiczną.

Na pytanie dot. skarg na obecność rowerzystów w Parku Chrobrego, jak i innych parkach, informuję, że do dnia dzisiejszego nie wpłynęły żadne skargi na obecność rowerzystów w gliwickich parkach.

Komentarz GRR

Sposób podjęcia decyzji o zakazie ruchu rowerowego w Parku Chrobrego uważamy za skandaliczny. Nie wiadomo, ile było skarg, kto je składał, czego dokładnie dotyczyły. Nie konsultowano sprawy z nikim, a w szczególności z Policją, która niejako z urzędu zajmuje się sprawami związanymi z bezpieczeństwem.

Nie można jednak zaprzeczyć, że istnieje pewien odsetek piratów rowerowych (którzy wprowadzone zakazy i tak mają w poważaniu), lecz nie możemy godzić się na odpowiedzialność zbiorową pozostałych rowerzystów. Czy kiedy na jakiejś ulicy kierowcy przekraczają dozwoloną prędkość, to cała ulica jest wyłączana z ruchu kołowego? A takie rozwiązania stosuje się wobec miłośników jazdy na rowerze.

Prezes Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

6 komentarzy do "MZUK wyrzuca rowerzystów z Parku Chrobrego"


  1. Proszę przekazać temu Panu że rower służy do jeżdżenia nie do prowadzenia. Jak on jest taki mądry to niech sam sobie go prowadzi. Proponuję w ramach protestu blokadę tego parku tak długo aż urzędnicy ulegną

    Odpowiedz

  2. W takim razie proponuję abyśmy jeździli trawnikiem obok alejek wyłączonych z ruchu rowerowego. Taka forma nieposłuszeństwa.

    Odpowiedz

    1. Dokladnie bedziemy jezdzic trawnikiem az z czasem ścieżki rowerowe wzdłuż chodników same powstana przez brak trawy ?

      Odpowiedz

  3. Sami jesteście sobie winni.
    Szalone rajdy, zderzenia, wypadki i roszczeniowość.
    Oto co staje się synonimem rowerzysty.
    A park to miejsce do odpoczynku i powinno być bezpieczne dla wszystkich.
    Niszczenie infrastruktury miejskiej kończy się zakazami wjazdu na rowerach.

    Odpowiedz

  4. „Nie można jednak zaprzeczyć, że istnieje pewien odsetek piratów rowerowych (którzy wprowadzone zakazy i tak mają w poważaniu), lecz nie możemy godzić się na odpowiedzialność zbiorową pozostałych rowerzystów. Czy kiedy na jakiejś ulicy kierowcy przekraczają dozwoloną prędkość, to cała ulica jest wyłączana z ruchu kołowego? A takie rozwiązania stosuje się wobec miłośników jazdy na rowerze.”
    Jak kilku wariatów przekracza prędkość, to montuje się progi zwalniające i inne szykany, więc tak, jest zbiorowa odpowiedzialność kierowców. Niestety.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *