Za nami kolejny rok. Czy był on udany dla gliwickiej infrastruktury rowerowej?
Trasa do Sośnicy (G3)
Powstały 4 nowe fragmenty tej trasy:
- wyremontowano 350 m odcinek drogi przy ROD „Nad Kłodnicą”, na której zakazano ruchu z wyłączeniem rowerów i dojazdu do posesji,
- wyremontowano 150 m odcinek drogi pomiędzy garażami na zachód od ul. Jesiennej, na której zakazano ruchu z wyłączeniem rowerów i dojazdu do posesji,
- 550 m odcinek kostkowego chodnika przy ul. Jesiennej został przemianowany na ciąg pieszo-rowerowy,
- wybudowano 300 m odcinek szutrowego ciągu pieszo-rowerowego na wschód od ul. Wschodniej aż do granicy z Zabrzem, w ramach tego odcinka powstał przejazd kolejowy w miejscu wcześniejszego dzikiego przejścia przez tory.
Całość wraz z przedeptem wzdłuż DTŚ została oznakowana jako szlak rowerowy G3. Długość oznakowanego odcinka to 2,2 km i nie łączy się on z oznakowanym kilka lat temu odcinkiem szlaku G3 od Urzędu Miejskiego do giełdy samochodowej.
Obwodnica południowa
W tym roku do użytku został oddany krótki odcinek obwodnicy południowej w rejonie magazynów Amazon przy okazji, którego wybudowano równoległą asfaltową drogę dla rowerów o długości 600 m oraz 100 m łącznik rowerowy do Amazona. Wcześniej istniała w tym miejscu szutrowa droga po której dozwolony był wyłącznie ruch rowerów i pojazdów rolniczych.
Wraz z budową tego odcinka obwodnicy przebudowano również 350 m odcinek trasy rowerowej w śladzie dawnej kolei wąskotorowej. Stara nawierzchnia szutrowa została zastąpiona nową nawierzchnią szutrową.
Jagiellońska
W ramach inwestycji powstała asfaltowa droga dla rowerów o długości 300 m pomiędzy ul. Częstochowską a ul. Szarą. Ze względu na przełożenie na później budowy przejazdu przez ul. Częstochowską odcinek ten nie łączy się z al. Przyjaźni i stanowi kolejną samotną wyspę na rowerowej mapie Gliwic.
Toszecka/Myśliwska
W ramach kolejnej przebudowy skrzyżowania ulic Toszeckiej, Myśliwskiej i Pionierów powstały dwa odcinki asfaltowych DDR: 350 m wzdłuż ul. Toszeckiej i niespełna 100 m wzdłuż ul. Myśliwskiej. Obie DDR są przedłużeniem istniejącej szutrowej DDR wzdłuż ul. Pionierów.
Andersa
W ramach przebudowy środkowego odcinka ul. Andersa powstało 300 m asfaltowej DDR. Pomimo iż ta ulica idealnie nadaje się na wytyczenie pasów ruchu dla rowerów zdecydowano się na wydzieloną DDR kosztem zwężenia chodnika i to tylko na bardzo krótkim, bo 300 m odcinku.
Lotnisko
W ramach nieukończonej jeszcze przebudowy lotniska trasa rowerowa jest „przesuwana” o kilkadziesiąt m na zewnątrz. Nowa południowa ścieżka liczy 1 km i ma nawierzchnię asfaltową w przeciwieństwie do starej, która była szutrowa i stała się drogą techniczną lotniska. W przypadku ścieżki zachodniej (której „przeniesiono” dopiero 300 m) nawierzchnia zarówno przed, jak i po jest asfaltowa.
Rybnicka
W ramach remontu chodnik pomiędzy numerami 107 a 141 (około 200 m) został poszerzony i wykonany z kostki bezfazowej. W przyszłości, po ukończeniu prac przy pozostałej jego części, zyska on oznakowanie ciągu pieszo-rowerowego.
Kontraruch
W lipcu 2019 w Gliwicach powstał pierwszy w mieście kontrapas rowerowy – w ramach zmiany organizacji ruchu na ul. Wybrzeże Wojska Polskiego na odcinku 150 m dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerów, przy zachowaniu jednego kierunku dla pozostałych pojazdów.
Automatyczna detekcja
W 2019 wdrożono automatyczną na wszystkich nowych przejazdach dla rowerzystów oraz wszystkich tych, które jej wcześniej nie miały (przede wszystkim na znienawidzonym przez rowerzystów skrzyżowaniu DTŚ/Śliwki/Orlickiego).
Stojaki rowerowe
Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych i gliwickie jednostki oświatowe postawiły 35 bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych:
- 4 stojaki na Cmentarzu Centralnym,
- 7 stojaków na Cmentarzu Lipowym,
- 1 stojak przy Cmentarzu św. Jacka,
- 2 stojaki przy rondzie w Brzezince,
- 2 stojaki na Rynku,
- 2 stojaki na ul. Barlickiego,
- 2 stojaki przed dawną pocztą na ul. Dolnych Wałów,
- 2 stojaki przy rolkowisku w Żernikach,
- 5 stojaków w Parku Plac Grunwaldzki,
- 8 stojaków i wiata przy Zespole Szkolno-Przedszkolny nr 5.
18 z powyższych stojaków powstało w lokalizacjach zaproponowanych przez GRR. Poza stojakami bezpiecznymi (U-kształtnymi) przy jednostkach oświatowych pojawił się kilka modułów tzw. wyrwikółek, jednak nie uwzględniamy ich w naszym zestawieniu, ponieważ nie spełniają podstawowej roli stojaka rowerowego – nie zabezpieczają przed kradzieżą.
Stacje naprawcze
Urząd Miejski postawił 2 nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów:
- na rogu ul. Uszczyka i Toszeckiej,
- obok ronda w Brzezince,
Gliwicki Rower Miejski
W tym roku, podobnie jak rok wcześniej, GRM składał się z 15 stacji i 150 (teoretycznie) rowerów. Na przełomie marca i kwietnia zdecydowano się na postulowaną przez nas optymalizację lokalizacji 2 stacji, a z początkiem czerwca system został włączony do tzw. metroporozumienia umożliwiającego oddawanie gliwickich rowerów w innych miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Trwające inwestycje
Obecnie trwa budowa dwóch fragmentów obwodnicy Gliwic:
- od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej która będzie miała jezdne techniczne z dopuszczonym ruchem rowerów,
- od ul. Bojkowskiej do ul. Pszczyńskiej wraz z DDR po stronie południowej.
Trwa również remont generalny ul. Zabrskiej, który przewiduje powstanie DDR, budowa drogi dla rowerów w śladzie dawnej kolei wąskotorowej na odcinku pomiędzy Bojkowem a Mysią Górą oraz remont alejek przy Szachcie w Sośnicy.
Podsumowanie
W 2019 roku:
- wybudowano około 1,65 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych 1,
- wyremontowano około 2,1 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych 2,
- wyposażono 11 przejazdów dla rowerzystów w automatyczną detekcję rowerzystów 3,
- postawiono 35 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych 4,
- postawiono 2 nowe stacje naprawcze 4,
- wdrożono kontraruch na 1 ulicy (170 m),
- oznakowano 2,2 km szlaku rowerowego.
Uwagi
- Nie uwzględniono nowych DDR/CPR, które powstały wyłącznie w efekcie zmiany organizacji ruchu,
- Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów,
- Uwzględniono wyłącznie montaż detekcji rowerzystów na przejazdach, które jej wcześniej nie miały,
- Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.
Komentarz GRR
Najważniejszym wskaźnikiem z pośród powyższych statystyk jest łączna długość nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych. Ten wskaźnik w 2019 roku wyniósł jedynie 1,65 km, czyli wypadł gorzej niż w 2018 roku (2,3 km) i 2017 roku (4 km).
Niewielka łączna długość nowej infrastruktury rowerowej to nie jedyny problem, zeszłoroczne inwestycje były bardzo rozdrobnione (najdłuższa z nowych DDR, ta przy ul. Toszeckiej ma jedynie 350 m), często w żaden sposób nie połączone z resztą sieci (jak np. DDR przy Jagiellońskiej) lub nie spełniające podstawowych standardów (m.in. szutrowy CPR na wschód od ul. Wschodniej).