Otrzymaliśmy wczoraj odpowiedź na nasz audyt z przed miesiąca dotyczący istniejącej infrastruktury rowerowej w ramach szlaku rowerowego 6C na odcinku plac Mickiewicza – granica miasta z Szałszą. Odpowiedzi na większość punktów są pozytywne, niestety w przypadku kluczowych punktów dotyczących skrzyżowania DTŚ/Orlickiego/Śliwki odpowiedzi są negatywne.
Nasze wnioski i odpowiedzi ZDM
- GRR: Na skwerze Bottrop przy drodze dla rowerów niefortunnie postawiono kosz na psie odchody. Wnioskujemy o przestawienie kosza w bezpieczne miejsce, tak aby stał przy chodniku, a nie przy DDR.
ZDM: Kosze na psie odchody zostały przestawione przez zarządcę skweru Bottrop czyli Miejski Zarząd Usług Komunalnych. - GRR: Na skwerze Bottrop drzewa mają gałęzie, które mocno zarastają skrajnię drogi dla rowerów.
ZDM: Korony drzew zostaną przycięte w terminie do dnia 30 września 2017 r. przez zarządcę skweru Bottrop. - GRR: Przejazd dla rowerów (znak P-11) przez ulicę Młyńską jest „przecięty” przez podwójną ciągłą (znak P-4). Wnioskujemy o usunięcie niezgodności.
ZDM: Linia P-4 przecinająca przejazd dla rowerzystów w ciągu ul. Młyńskiej zostanie zlikwidowana. - GRR: Przejazd dla rowerów przez ul. Jasnogórską prowadzi na kaskadę krawężników. Wnioskujemy o korektę przejazdu dla rowerów.
ZDM: Krawężniki na skrzyżowaniu drogi rowerowej z ul. Jasnogórską zostaną zniwelowane w najbliższym możliwym terminie wg. kolejności wpływających do tut. Jednostki zgłoszeń, - GRR: Znak C13a i C13/C16 przy wschodnim końcu ciągu pieszo-rowerowego po południowej stronie ulicy Orlickiego są w różnych miejscach. Wnioskujemy o ustawienie ich na jednym słupku.
ZDM: Ciąg rowerowy po południowej stronie ul. Orlickiego kończy się zaraz za przejazdem rowerowym w związku z czym znak C-13a musi znajdować się w miejscu istniejącym. Natomiast oznaczenie C13/C16 musi znajdować się w takim miejscu aby rowerzysta i pieszych, którzy korzystają z przejścia lub przejazdu mogli zorientować, w którą stronę jest ciąg pieszo-rowerowy zatem nie przewiduje jego zmiany. - GRR: Przy północnym końcu ulicy Orlickiego mamy ciąg pieszo rowerowy o szerokości ponad 5 m bez podziału na część pieszą i rowerową (jak ma to miejsce na odcinku od placu Piłsudskiego do ul. Wyspiańskiego). Wnioskujemy o wprowadzenie podziału poprzez wymalowanie znaków P-26 „rower”, P-23 „piesi” i P-2 „linia pojedyncza ciągła” oraz przesunięcie znaku C-13/C-16 w okolice mostu na Kłodnicy, gdzie jest już za wąsko na wprowadzenie podziału.
ZDM: W celu rozdzielenia drogi dla pieszych i rowerzystów konieczne jest zastosowanie rozdziału konstrukcyjnego, powyższe wymagałoby przebudowy omawianego odcinka drogi. W zamierzeniach tut. jednostki nie ma takiej przebudowy, wobec powyższego nie można wprowadzić rozdziału na drogę dla pieszych obok drogi dla rowerzystów. Ponadto informujemy, że nie przewiduje się wprowadzania rozwiązań z rozdziałem drogi rowerowej i drogi dla pieszych za pomocą oznakowania poziomego. - GRR: Przejazdy dla rowerzystów przez ulice Wybrzeże Armii Krajowej, południowy wjazd na DTŚ i południowy zjazd z DTŚ są znacznie odsunięte od osi ciągu pieszo-rowerowego, co zmusza rowerzystę do niepotrzebnych 12 skrętów o 90 stopni. Wykonywanie ostrych skrętów pomiędzy barierkami, słupami oświetleniowymi, słupami sygnalizacji oraz ścianą wiaduktu drastycznie zwiększa ryzyko upadku, kolizji z innym rowerzystą i kolizji z pieszym. Lokalizowanie przejazdów dla rowerzystów w ten sposób jest również niezgodne z gliwickimi standardami rowerowymi (Rys. nr 45 określa taką geometrię przejazdu jako „Nieprawidłową i niedopuszczalną”). Wnioskujemy o takie zmiany lokalizacji przejazdów, aby rowerzysta mógł jechać na wprost.
ZDM: Projekt budowlany DTŚ powstał przed przyjęciem przez Miasto Gliwice standardów dla infrastruktury rowerowej. W związku z czym Jednostka Projektowa nie mogła zastosować ww. standardów w dokumentacji projektowej. Nie mniej jednak projekt DTŚ był poddany, przez inwestora zastępczego, czyli DTŚ S.A. do społecznej konsultacji. Był to czas na wniesienie wszelkich uwag do projektu. - GRR: Zielone światło na przejazdach dla rowerzystów przez ulice Wybrzeże Armii Krajowej, południowy wjazd na DTŚ i południowy zjazd z DTŚ świeci się bardzo krótko i trzeba na nie bardzo długo czekać. Sygnalizacje te dodatkowe nie są w żaden sposób ze sobą powiązane (brak zielonej fali dla rowerzystów czy wzajemnego zgłaszania). Nagminne są sytuacje, że zarówno piesi z rowerzystami jak i samochody mają czerwone światło. Taki algorytm sygnalizacji drastycznie wydłuża czas przejazdu oraz prowokuje pieszych i rowerzystów do przechodzenia/przejeżdżania na czerwonym w sytuacjach, kiedy nie ma samochodów, a na zielone światło i tak trzeba czekać. Wnioskujemy o zmianę algorytmu, tak aby zielone dla pieszych/rowerzystów świeciło się przez cały czas, kiedy samochody mają czerwone. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić po kilku minut na każdy przejeździe rowerzysty przez to skrzyżowanie przy brak konieczności dokonywania jakichkolwiek inwestycji w dodatkowe czujniki.ZDM: Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu łącznic Drogowej Trasy Średnicowej z ulicami Orlickiego i Śliwki jest wyposażona w system detekcji pojazdów, pieszych i rowerzystów. W związku z tym ww. sygnalizacja działa w trybie akomodacyjnym, acyklicznym. Oznacza to, że zielone światło pojawi się tylko w momencie wykrycia zbliżających się pojazdów lub wzbudzenia przycisku przez pieszych i rowerzystów. W sytuacji kiedy na skrzyżowaniu nie ma pojazdów, pieszych i rowerzystów wszystkie sygnalizatory wyświetlają sygnał czerwony (względy bezpieczeństwa ruchu drogowego). Dodatkowo tutejszy Zarząd informuje, iż w latach kolejnych w ramach posiadanych środków finansowych będą przeprowadzane modernizacje sygnalizacji świetlnych, polegające na montażu czujników automatycznej detekcji dla rowerzystów. Ponadto ww. skrzyżowanie jest znacznie rozbudowane, w związku z czym przewidziano koordynację sygnału zielonego na następujących przejazdach dla rowerzystów (przejściach dla pieszych) przez tzw. wyspę:
- przejazd przez zjazd z DTŚ od strony Katowic,
- przejazd przez zjazd z DTŚ od strony Łabęd,
- przejazd przez ul. Orlickiego (działa poza godzinami szczytów komunikacyjnych oraz w weekendy).
W celu zapewnienia optymalnych warunków ruchu na skrzyżowaniu oraz ze względu na sposób działania sygnalizacji nie jest możliwe skoordynowanie odległych względem siebie przejazdów dla rowerzystów. Należy również pamiętać o ruchu pieszych, którzy korzystają z przejść dla pieszych. Dlatego nie jest możliwe jednoczesne skoordynowanie odległych przejść zarówno dla pieszych jak i dla rowerzystów, którzy poruszają się z różnymi prędkościami. Wówczas dochodziłoby do sytuacji w której to piesi dochodząc do następnego przejścia dla pieszych dostaną sygnał czerwony, ponieważ sygnał zielony pojawił się w ramach koordynacji dla rowerzystów kilka bądź kilkanaście sekund wcześniej. Dodatkowo należy mieć także na uwadze, że piesi i rowerzyści pokonują skrzyżowanie w różnych kierunkach, korzystających z różnych przejść (przejazdów).
- GRR: Na ulicy Kasztanowej znajduje się znak D-6a „przejazd dla rowerzystów”, który po swojej północnej stronie nie ma żadnej kontynuacji w postaci drogi dla rowerów czy ciągu pieszo-rowerowego. Wnioskujemy o jego likwidację, ponieważ rowerzyści i tak włączają się tutaj do ruchu na zasadach ogólnych.
ZDM: Przejazd w ciągu ul. Kasztanowej zostanie zlikwidowany. - GRR: 2 przejazdy dla rowerzystów przy ul. Tarnogórskiej obok stacji paliw Shell mają nieprawidłowe oznakowanie poziome. Wnioskujemy o poprawę oznakowania poziomego.
ZDM: Oznakowanie poziome dla przejazdów rowerowych w ciągu ul. Tarnogórskiej przy stacji paliw Shell zostało wykonane. - GRR: Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego przy stacji Shell została wyremontowana. W ramach tego remontu właściwą, asfaltową nawierzchnię części rowerowej zastąpiono gorszą nawierzchnią z kostki brukowej. Wnioskujemy o przywrócenie nawierzchni asfaltowej.
ZDM: Nawierzchnia z kostki betonowej w rejonie stacji Shell zostanie wymieniona na nawierzchnię asfaltobetonową. Roboty zostaną przeprowadzone w trakcie realizacji robót związanych z obecnie trwającą przebudową obiektu mostowego nad DK 88. - GRR: Na środku ciągu pieszo-rowerowego przy stacji Shell znajduje się znak D-23. Wnioskujemy o jego przesunięcie poza ciąg pieszo-rowerowy.
- GRR: Przy skrzyżowaniu ul. Tarnogórskiej z ul. Lubliniecką znajduje się znak D-6b, który stoi na środku ciągu pieszo rowerowego. Wnioskujemy o jego przesunięcie, tak aby stał przy samych barierkach.
- GRR: Na środku ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Tarnogórskiej znajduje się również znak C-13/C-16, R-1 i D-6 (na wspólnym słupku). Wnioskujemy o jego przesunięcie na bok ciągu pieszo rowerowego.
- GRR: Na środku ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Tarnogórskiej znajduje się również znak D-1. Wnioskujemy o jego przesunięcie na bok ciągu pieszo rowerowego.
ZDM: Przeprowadzony zostanie przegląd słupków do znaków drogowych w ciągu drogi dla rowerów przy ul. Tarnogórskiej. Słupki do znaków drogowych znajdujące się w skrajni rowerowej zostaną w miarę możliwości przestawione poza drogę dla rowerów. Nie mniej możliwe będzie pozostawienie słupków, dla których nie ma możliwości zmiany ich lokalizacji ze względu na położenie istniejącej drogi dla rowerów. - GRR: Przejazd dla rowerów przez ul. Tarnogórską w okolicach nr 210b jest „przecięty” przez podwójną ciągła (znak P-4). Wnioskujemy o usunięcie podwójnej ciągłej przecinającej przejazd dla rowerzystów.
ZDM: Linia P-4 przecinająca przejazd dla rowerzystów w ciągu ul. Tarnogórskiej zostanie zlikwidowana. - GRR: Na całej długości przejechanej trasy praktycznie nie występują przejścia dla pieszych przez drogi dla rowerów.
ZDM: Biorąc pod uwagę natężenie ruchu rowerowego (swobodna możliwość przejścia pieszych przez drogę dla rowerów) oraz fakt, że część drogi dla pieszych i rowerzystów oznaczona została znakiem typu C-13/C16 z poziomą kreską nie przewiduje się wyznaczania przejść dla pieszych przez drogi dla rowerów w ciąg omawianej trasy.