W piątek (6 października) upłynął termin na przesłanie deklaracji poparcia dla naszej Szóstki dla rowerów, czyli prorowerowej deklaracji wyborczej. Publikujemy wszystkie odpowiedzi jakie otrzymaliśmy od kandydatów na posłów z naszego okręgu.
Marek Bieniek (Trzecia Droga – miejsce 2.)
Szanowny Panie Prezesie
Jak wiesz na mnie zawsze możesz liczyć, co do pkt. 5, to działa to w dwie strony (bo są jeszcze piesi).
Z poważaniem
Marek Bieniek
Alicja Musiał (Lewica – miejsce 2.)
Cześć,
Chciałabym wyrazić poparcie dla przedstawionych przez Rowerowe Gliwice postulatów. 5 pierwszych popieram całkowicie, a do szóstego mam uwagi. Wyjaśnienia i krótki komentarz przedstawiam poniżej.
Specustawa rowerowa
Zgoda. Potrzebujemy kompleksowych przepisów, które ułatwią inwestycje infrastrukturalne, dlatego dobrym pierwszym krokiem byłaby specustawa rowerowa na wzór drogowej – które następnie można by skonsolidować jeden akt prawny, ułatwiający rozwój niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej w Polsce.
Reforma edukacji i karty rowerowej
Zgoda. Aktualne przepisy dotyczące edukacji i karty rowerowej wymagają zmian, które ułatwią dzieciom i młodzieży bezpieczne i powszechne korzystanie z jednośladów.
Centralne budowanie i utrzymanie systemu ogólnopolskich tras rowerowych
Zgoda. W Polsce powinny obowiązywać ogólnokrajowe standardy budowy i utrzymania długodystansowych tras rowerowych, szczególnie że nierzadko ich zasięg wykracza poza pojedyncze gminy czy województwa.
Doprecyzowanie pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów
Zgoda. Mylne interpretacje zawiłych przepisów związanych z pierwszeństwem dla rowerzystów to duży problem, prowadzący do zmniejszenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Stuprocentowo zgadzam się, że potrzebujemy jasnych i spójnych przepisów, które będą zrozumiałe dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
Wyższe kary za narażanie życia i zdrowia rowerzystów
Zgoda. W Polsce wciąż jeszcze kary za narażanie życia i zdrowia nie tylko rowerzystów, ale wszystkich użytkowników ruchu drogowego są zbyt niskie, a ich egzekwowanie nierzadko nieskuteczne. To problem, którym należy się zająć.
Zniesienie obowiązku korzystania z kiepskiej infrastruktury rowerowej
Zgadzam się, że infrastruktura rowerowa w Polsce bywa źle zorganizowana i trudna do użytkowania, ale uważam, że problemem tym należy zająć się u podstaw i skupić się na przygotowaniu i wdrażaniu wysokiej jakości standardów dróg i sieci rowerowych. Obawiam się, że punkt w zaproponowanej powyżej formie zniechęciłby samorządy do realizacji wysokiej jakości infrastruktury, stanowiąc zachętę do wykorzystania niskokosztowego chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym i uzasadniania braku porządnych inwestycji faktem, że rowerzyści i tak “wolą” jeździć chodnikiem. Lepiej od początku skupić się na tym, by określić ogólnopolskie minimalne standardy budowy dróg rowerowych i porządnie je dofinansować niż łatać przepisy w sposób na dłuższą metę nieskuteczny.
Pozdrawiam serdecznie,
Alicja Musiał