Wyniki rowerowej ankiety wyborczej 2024 dla Knurowa i Pyskowic

Urząd Miasta Knurów

Na naszą rowerową ankietę wyborczą otrzymaliśmy odpowiedzi od jednego kandydata na prezydenta Knurowa, Macieja Kandziora oraz jednego kandydata na burmistrza Pyskowic, Adama Wójcika.

Wszystkie odpowiedzi zostały przytoczone w oryginalnej formie, a ich kolejność jest alfabetyczna.

Pytanie nr 1

Jakie inwestycje rowerowe chciałby Pan zrealizować w pierwszej kolejności?

Maciej Kandzior: Ułatwić rowerzystom korzystanie z istniejącej infrastruktury rowerowej poprzez między innymi likwidację krawężników w ciągach pieszo-rowerowych w okolicy skrzyżowań i budowę ścieżki rowerowej (asfaltowej) wzdłuż ulicy Szpitalnej.

Adam Wójcik: 

  • Ścieżka rowerowa w ciągu ulic K. Wielkiego i Szopena której budowę rozpoczęliśmy pod koniec ubiegłego roku – długość ścieżki 1042m,
  • Budowa ścieżki w ciągu ulicy Sikorskiego – długość ścieżki 1002 m – właśnie rozpoczęliśmy prace,
  • Budowa ścieżki w ciągu ulicy Piaskowej – długość ścieżki 2030m – prace zaplanowane na 2023/2024 mamy już PFU,
  • Budowa ścieżki do Czechowic (901) 1830 m – trwają prace projektowe ZDW jednocześnie w tej kwestii od początku współpracujemy z Miastem Gliwice – aby to połączenie,
  • Velostrada 4 jezior – partnerstwo gmin Sośnicowice, Rudziniec, Gliwice, Zbrosławice – po śladzie kolei piaskowej – fiszka złożona do nowej perspektywy – list intencyjny w sprawie budowy podpisany z Kopalnią Piasku Kotlarnia przez wszystkich interesariuszy.

Pytanie nr 2

Ile kilometrów infrastruktury rowerowej zamierza pan wybudować do końca kadencji?

Maciej Kandzior: Trudno jest określić dokładnie liczbę kilometrów dróg rowerowych które powstaną nie wiedząc ile będzie wynosił budżet miasta i jaką kwotę będziemy mogli przeznaczyć na inwestycje. Mogę jednak zapewnić że wszędzie tam gdzie będzie to możliwe w trakcie przebudowy dróg będziemy budować ścieżki rowerowe o podłożu asfaltowym.

Adam Wójcik: To co jest już zabudżetowane i będzie wykonane znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 1 – velostrada pozostaje doskonałym pomysłem, na który trzeba znaleźć środki zewnętrzne.

Pytanie nr 3

W jaki sposób planuje Pan promować rower jako środek transportu?

Maciej Kandzior: Uważam że rower niejako się sam promuje ponieważ jest dobry dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego w dodatku nie emituje spalin i łatwiej się nim poruszać w miejskich ,, korkach „. 🙂

Adam Wójcik: Pyskowice posiadają już kilka miejsc przyjaznych dla rowerzystów i stale rozbudowują siec połączeń rowerowych – w sierpniu w mieście pojawi się Rower Metropolitalny – 63 rowery oraz 8 stacji wypożyczeń w których będzie można skorzystać. Jednocześnie przed nami budowa 2 Centrów Przesiadkowych na Północy i Południu, które będą połączone z traktami pieszo-rowerowymi –  gdzie znajda się parkingi rowerowe, wraz z punktem napraw. Powstanie także wiata – miejsce wypoczynku dla rowerzystów – ul. Polna (okolice kapliczki św. Nepomucena, oraz wieloletnich dębów – pomników przyrody). W ramach promocji roweru jako środka transportu, zachęcać będziemy mieszkańców do korzystania z roweru metropolitalnego, organizujemy rajdy i wycieczki rowerowe, w planie jest także rowerowa gra miejska połączona z promocją ekologii i czystego powietrza.

Pytanie nr 4

Jak widzi Pan współpracę stowarzyszenia Rowerowe Gliwice w planowaniu i
projektowaniu infrastruktury rowerowej?

Maciej Kandzior: Każda organizacja pozarządowa specjalizująca się w określonej dziedzinie jest dla samorządowców na wagę złota dlatego jestem otwarty na konsultacje z Państwa Stowarzyszeniem na etapie projektowania nowych i przebudowy już istniejących dróg.

Adam Wójcik: W Pyskowicach istnieje nieformalna grupa rowerowa „Rowerowe Pyskowice”, ściśle współpracujemy z osobami z tej grupy, uczestniczymy jak również współorganizujemy wyjazdy rowerowe, również w sposób aktywny rowerzyści włączają się w działania gminy związane z infrastrukturą rowerową. Biorąc pod uwagę nasze dotychczasowe doświadczenia wynikające ze współpracy z trzecim sektorem, jesteśmy otwarci na wszelki diqlog i zawsze chętnie korzystamy z wiedzy i doświadczeń NGO. Zatem zachęcamy do współpracy. W zakresie planowania oraz projektowania sięgamy po wytyczne z Regionalnej Polityki Rowerowej Województwa Śląskiego 2023 oraz STANDARDÓW I WYTYCZNYCH KSZTAŁTOWANIA INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ.

Interesuje się poprawą dostępności miasta dla "niesportowych" użytkowników rowerów w codziennych podróżach. Zawodowo związany z branżą półprzewodnikową.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *