Na naszą rowerową ankietę wyborczą otrzymaliśmy odpowiedzi od jednego kandydata na prezydenta Knurowa, Macieja Kandziora oraz jednego kandydata na burmistrza Pyskowic, Adama Wójcika.
Wszystkie odpowiedzi zostały przytoczone w oryginalnej formie, a ich kolejność jest alfabetyczna.
Pytanie nr 1
Jakie inwestycje rowerowe chciałby Pan zrealizować w pierwszej kolejności?
Maciej Kandzior: Ułatwić rowerzystom korzystanie z istniejącej infrastruktury rowerowej poprzez między innymi likwidację krawężników w ciągach pieszo-rowerowych w okolicy skrzyżowań i budowę ścieżki rowerowej (asfaltowej) wzdłuż ulicy Szpitalnej.
Adam Wójcik:
- Ścieżka rowerowa w ciągu ulic K. Wielkiego i Szopena której budowę rozpoczęliśmy pod koniec ubiegłego roku – długość ścieżki 1042m,
- Budowa ścieżki w ciągu ulicy Sikorskiego – długość ścieżki 1002 m – właśnie rozpoczęliśmy prace,
- Budowa ścieżki w ciągu ulicy Piaskowej – długość ścieżki 2030m – prace zaplanowane na 2023/2024 mamy już PFU,
- Budowa ścieżki do Czechowic (901) 1830 m – trwają prace projektowe ZDW jednocześnie w tej kwestii od początku współpracujemy z Miastem Gliwice – aby to połączenie,
- Velostrada 4 jezior – partnerstwo gmin Sośnicowice, Rudziniec, Gliwice, Zbrosławice – po śladzie kolei piaskowej – fiszka złożona do nowej perspektywy – list intencyjny w sprawie budowy podpisany z Kopalnią Piasku Kotlarnia przez wszystkich interesariuszy.
Pytanie nr 2
Ile kilometrów infrastruktury rowerowej zamierza pan wybudować do końca kadencji?
Maciej Kandzior: Trudno jest określić dokładnie liczbę kilometrów dróg rowerowych które powstaną nie wiedząc ile będzie wynosił budżet miasta i jaką kwotę będziemy mogli przeznaczyć na inwestycje. Mogę jednak zapewnić że wszędzie tam gdzie będzie to możliwe w trakcie przebudowy dróg będziemy budować ścieżki rowerowe o podłożu asfaltowym.
Adam Wójcik: To co jest już zabudżetowane i będzie wykonane znajduje się w odpowiedzi na pytanie nr 1 – velostrada pozostaje doskonałym pomysłem, na który trzeba znaleźć środki zewnętrzne.
Pytanie nr 3
W jaki sposób planuje Pan promować rower jako środek transportu?
Maciej Kandzior: Uważam że rower niejako się sam promuje ponieważ jest dobry dla naszego zdrowia fizycznego i psychicznego w dodatku nie emituje spalin i łatwiej się nim poruszać w miejskich ,, korkach „.
Adam Wójcik: Pyskowice posiadają już kilka miejsc przyjaznych dla rowerzystów i stale rozbudowują siec połączeń rowerowych – w sierpniu w mieście pojawi się Rower Metropolitalny – 63 rowery oraz 8 stacji wypożyczeń w których będzie można skorzystać. Jednocześnie przed nami budowa 2 Centrów Przesiadkowych na Północy i Południu, które będą połączone z traktami pieszo-rowerowymi – gdzie znajda się parkingi rowerowe, wraz z punktem napraw. Powstanie także wiata – miejsce wypoczynku dla rowerzystów – ul. Polna (okolice kapliczki św. Nepomucena, oraz wieloletnich dębów – pomników przyrody). W ramach promocji roweru jako środka transportu, zachęcać będziemy mieszkańców do korzystania z roweru metropolitalnego, organizujemy rajdy i wycieczki rowerowe, w planie jest także rowerowa gra miejska połączona z promocją ekologii i czystego powietrza.
Pytanie nr 4
Jak widzi Pan współpracę stowarzyszenia Rowerowe Gliwice w planowaniu i
projektowaniu infrastruktury rowerowej?
Maciej Kandzior: Każda organizacja pozarządowa specjalizująca się w określonej dziedzinie jest dla samorządowców na wagę złota dlatego jestem otwarty na konsultacje z Państwa Stowarzyszeniem na etapie projektowania nowych i przebudowy już istniejących dróg.
Adam Wójcik: W Pyskowicach istnieje nieformalna grupa rowerowa „Rowerowe Pyskowice”, ściśle współpracujemy z osobami z tej grupy, uczestniczymy jak również współorganizujemy wyjazdy rowerowe, również w sposób aktywny rowerzyści włączają się w działania gminy związane z infrastrukturą rowerową. Biorąc pod uwagę nasze dotychczasowe doświadczenia wynikające ze współpracy z trzecim sektorem, jesteśmy otwarci na wszelki diqlog i zawsze chętnie korzystamy z wiedzy i doświadczeń NGO. Zatem zachęcamy do współpracy. W zakresie planowania oraz projektowania sięgamy po wytyczne z Regionalnej Polityki Rowerowej Województwa Śląskiego 2023 oraz STANDARDÓW I WYTYCZNYCH KSZTAŁTOWANIA INFRASTRUKTURY ROWEROWEJ.