Niespełna miesiąc temu opublikowany został projekt budżetu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Przeanalizowaliśmy go pod kątem spraw rowerowych.
Rower Metropolitalny
W uzasadnieniu do projektu uchwały budżetowej znalazł się następujący opis tego projektu:
Wprowadzenie na obszarze Metropolii tego projektu, ma na celu wdrożenie spójnego i nowoczesnego systemu wypożyczalni rowerów zintegrowanych z innymi środkami komunikacji na terenie Metropolii. Efektem będzie wzrost społecznej mobilności oraz jakości życia w obszarze Metropolii. Na inwestycję zaplanowano 6 000 000 zł. W trakcie jej realizacji zostaną wykonane stacje bazowe oraz zakupione rowery.
Pomysł stworzenia Roweru Metropolitalnego nie jest pomysłem nowym – na zlecenie starego GZM (Górnośląskiego Związku Metropolitalnego) opracowana została nawet Koncepcja Metropolitalnego Systemu Wypożyczalni Rowerów Publicznych (MSWRP). Koncepcja ta niestety nie doczekała się realizacji, a poszczególne miasta na własną rękę zaczęły wdrażać publiczne wypożyczalnie rowerów: najpierw w 2015 roku w Katowicach, następnie w 2017 w Gliwicach i Tychach, na początku przyszłego roku wystartować ma system w Sosnowcu, a nieco później w Chorzowie. Póki co operatorem wszystkich systemów jest jedna firma, jednakże podmiotów oferujących takie usługi jest więcej i w przypadku wygrania przetargu przez inną firmę mogą pojawić się poważne problemy z połączeniem wszystkiego w jeden wspólny system.
Warto również dodać, że utworzenie Roweru Metropolitalnego było jednym z głównych postulatów środowisk rowerowych w liście otwartym do nowo wybranych władz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Cieszymy się, że tak szybko przystąpiono do realizacji naszego postulatu.
Aktualizacja standardów rowerowych
Kolejnym rowerowym punktem w budżecie jest „Aktualizacja opracowania: »Wspólne standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej«”. W tym wypadku również chodzi o standardy opracowane przez „stary” GZM kilka lat temu. Aktualizacja tego dokument na pewno nie zaszkodzi, jednakże o wiele ważniejsze byłoby zmuszenie miast konurbacji do przestrzegania tych standardów, ponieważ obecnie przestrzegają ich właściwie tylko Katowice.
Metropolitalny Fundusz Solidarności
W ramach MFW biedniejsze miasta Metropolii mają otrzymać wsparcie finansowe (w 2018 roku łącznie 100 mln zł) na zadania z szeroko pojętej dziedziny transportu. Całkiem możliwe, że to wsparcie obejmie również budowę dróg dla rowerów.