Przedwczoraj (14.03.) ogłoszony został nabór na stanowisko metropolitalnego oficera rowerowego. Powołanie takiej osoby w Urzędzie Metropolitalnym było jednym z postulatów środowisk rowerowych skierowanym do władz powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Zadania metropolitalnego oficera rowerowego
Zgodnie z treścią ogłoszenia do zadań oficera rowerowego należeć będzie:
- Koordynacja prac i nadzór nad dokumentami dotyczącymi polityki rowerowej, które będą
zlecanie do opracowania dla potrzeb GZM. - Inicjowanie i utrzymywanie współpracy GZM z jednostkami samorządu terytorialnego
i innymi podmiotami w zakresie polityki rowerowej. - Bieżące monitorowanie przepisów prawa oraz zmian w zakresie rozwiązań technicznych
i organizacyjnych odnoszących się do zagadnień ruchu rowerowego. - Prowadzenie i inicjowanie działań popularyzujących rower jako środek transportu.
- Wprowadzanie dobrych praktyk zwiększających atrakcyjność roweru jako elementu
zrównoważonego transportu miejskiego. - Współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie metropolitalnej
polityki rowerowej. - Znajomość krajowych i zagranicznych zagadnień formalno-prawnych i organizacyjnych
związanych z tzw. rowerem publicznym w kontekście wprowadzenia roweru
metropolitalnego w GZM. - Przygotowywanie informacji, sprawozdań i analiz z zakresu polityki rowerowej
oraz umiejętność prezentowania działań realizowanych przez GZM w tym zakresie. - Realizacja zadań wynikających z Regulaminu Organizacyjnego dotyczących
pracowników Urzędu Metropolitalnego. - Realizacja zadań zleconych przez Członka Zarządu oraz Dyrektora Departamentu.
Komentarz GRR
Powołanie metropolitalnego oficera rowerowego to niezwykle dobra wiadomość. Bez osoby koordynującej wszystkie działania rowerowe w urzędzie – czy to metropolitalnym, czy miejskim, nie jest możliwe prowadzenie spójnej i konsekwentnej polityki rowerowej. Szczególnie u nas, w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, potrzebna jest nie tylko koordynacja działań rowerowych na szczeblu Urzędu Metropolitalnego, ale w szczególności koordynacja działań poszczególnych urzędów miejskich, które do tej pory nie konsultowały swoich poczynań z sąsiednimi miastami/gminami.
Kolejnym krokiem po powołaniu oficera rowerowego powinno być przeznaczenie konkretnych środków na inwestycje rowerowe na terenie GZM. Rowerzyści ze Śląska i Zagłębia od lat czekają na velostradę (a nawet velostrady) łączącą miasta metropolii. Czas, aby nasze marzenie stało się rzeczywistością.