Gliwicki Rower Miejski mógł być pierwszy w Polsce

Stacja Gliwickiego Roweru Miejskiego przed Wydziałem Budownictwa

Niewiele osób o tym wie, ale pomysł powstania miejskiej wypożyczalni rowerów w Gliwicach pojawił się po raz pierwszy 10 lat temu, kiedy w Polsce nie było jeszcze żadnego systemu tego typu.

2008 rok

Po raz pierwszy pomysł powstania miejskich wypożyczalni rowerów pojawił się 20 marca 2008 za sprawą wniosku radnego Dominika Dragona do zastępcy prezydenta miasta, Piotra Wieczorka.

Po niespełna miesiącu radny Dragon otrzymał odpowiedź, która mogła napawać optymizmem.

Po kolejnych 2 miesiącach zapytał samego prezydenta Frankiewicza jak się mają sprawy z jego pomysłem.

Po ponad 2 tygodniach pan Dragon otrzymał odpowiedź od p.o. Naczelnik Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych, Marioli Pendziałek. Odpowiedź ta niestety nie zawierał zbyt wielu informacji o wypożyczalniach rowerów, a dodatkowo w ostatnim zdaniu pomylono wypożyczalnie rowerów ze ścieżkami rowerowymi.

2012 rok

19 października 2012 podczas sesji Rady Miejskiej uchwalono, że 1 sierpnia 2013 ma ruszyć miejska wypożyczalnia rowerów. 12 radnych było za, 11 przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

2013 rok

Na początku 2013 roku podczas sesji Rady Miejskiej dyskutowano na temat uwzględnienia kosztów utworzenia miejskiej wypożyczalni rowerów w budżecie miasta na 2013 rok. Niestety radni na to się nie zgodzili. Poniżej fragment protokołu z tych obrad.

2015 rok

8 października 2015 Rada Miasta postanowiła uchylić uchwałę sprzed 3 lat odnośnie utworzenie systemu wypożyczalni rowerów.

Pod koniec 2015 roku zapadła decyzja o utworzeniu miejskiej wypożyczalni rowerów w 2016 roku. O inwestycji informował wiceprezydent Piotr Wieczorek 1 grudnia na posiedzeniu Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji:

Podczas obrad Komisji wiceprezydent nazwał planowany system „miejskim gadżetem, galanterią miejską”. Określenie te na stałe przylgnęło do wypożyczalni rowerów.

2016 rok

Podczas marcowej Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji prezydent dzieli się szczegółami odnośnie planowanego systemu z radnymi:

15 czerwca miasto ogłosiło przetarg na „Zorganizowanie, zarządzanie i eksploatacja systemu miejskich wypożyczalni rowerów: Gliwicki Rower Miejski”. Otwarcie ofert, pierwotnie planowane na 21 lipca, ostatecznie odbyło się dopiero 4 listopada i jasne jest, że system nie wystartuje w 2016 roku. Oferty złożył NextBike (3450,15 zł za miesiąc funkcjonowania jednej stacji) i BikeU (9163,50 zł za miesiąc funkcjonowania jednej stacji). 2 grudnia oferta firmy NextBike zostaje wybrana.

2017 rok

6 lutego miasto podpisało 3-letnią umowę z firmą NextBike, a 28 marca system zostaje uruchomiony. Na dzień startu systemu miasto nie zaplanowało żadnej oficjalnej inauguracji (co jest normą w innych polskich miastach), więc inaugurację organizuje Gliwicka Rada Rowerowa wspólnie z radnymi zaangażowanymi w inwestycję. 1 grudnia rozpoczyna się przerwa zimowa. Podczas pierwszego sezonu rowery były wypożyczone 62 tys. razy.

2018 rok

W styczniu zapada decyzja o powiększeniu systemu do 15 stacji, jednocześnie do Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego na 2018 rok zostają złożone 4 projekty związane z rozbudową GRM o łącznie 5 stacji. 13 lutego podczas obrad Komisji Rozwoju Miasta i Inwestycji pada propozycja rozbudowy systemu o dodatkowe 30 stacji. Dzień później w plebiscycie Nowin Gliwickich GRM otrzymuje tytuł „Złoty Gwóźdź” dla najlepszej inwestycji w Gliwicach w 2017 roku.

Komentarz GRR

Powyższe dokumenty to tylko niewielki wycinek starań o utworzenie miejskiej wypożyczalni rowerów. W świetle powyższych dokumentów cudem jest to, że Gliwicki Rower Miejski w ogóle powstał.

Prezes Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

2 komentarze do "Gliwicki Rower Miejski mógł być pierwszy w Polsce"


  1. Czytałem starania Gliwickiej Rady Rowerowej przez sekretarza Tomasza Heruda o utworzenie miejskiej wypożyczalni rowerów. Osiągnięto wielki sukces, gratuluję.

    Odpowiedz

    1. Gratulacje należą się przede wszystkim radnemu Dragonowi, który przez tyle lat uparcie walczył o wypożyczalnie rowerów w Gliwicach.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *