Kolejny rok za nami. Tym razem bez zakończonych spektakularnych inwestycji rowerowych, ale to nie znaczy, że nic nowego dla rowerzystów nie powstało.
Trasa tramwajowa (Jagiellońska – Zabrska – Chorzowska)
W ramach ostatniego etapu remontu ulicy Zabrskiej powstało 50 m drogi dla rowerów oraz 400 m ciągu pieszo-rowerowego. Niestety nie udało się ukończyć projektu remontu ulicy Chorzowskiej (szerzej o problemach tego projektu pisał ostatnio portal 24gliwice.pl) i nie ma praktycznie żadnych szansa na to, że w przyszłym roku uda się wydłużyć trasę tramwajową. W 2021 roku zapadła również decyzja, że ta trasa będzie elementem metropolitalnej trasy rowerowej Gliwice – Katowice.
Trasa do Sośnicy (G3)
Wiosną zakończyły się prace przy 50-metrowym rowerowo-pieszym by-passie schodów w ciągu al. Przyjaźni oraz powstał przejazd dla rowerzystów przez ul. Zwycięstwa, tym samym najbardziej znany gliwicki teleport rowerowy przeszedł do historii. W sierpniu natomiast rozpoczęła się budowa 450-metrowego odcinka tej trasy wzdłuż ulicy Kujawskiej w Ligocie Zabrskiej.
Trasa N-S
W grudniu zakończyła się budowa drogi dla rowerów łączącej rejon Teatru Miejskiego i katedry wzdłuż ul. Nowy Świat i Jana Pawła II o długości 700 m, która jest kontynuacją pieszo-rowerowej al. Sikornik. Niestety potencjalny dalszy odcinek wzdłuż ul. Jana Pawła II i ul. Dworcowej nie wszedł nawet w fazę projektu, a powstanie trasy rowerowej o przebiegu południkowym biegnącej przez Śródmieście to obecnie najpilniejsza potrzeba rowerowa w Gliwicach.
Ulica Solskiego
W wyniku kompleksowego remontu ulicy Solskiego (będącej do tej pory ciągiem pieszym oznakowanym znakami B-9 „zakaz wjazdu rowerów”) dopuszczony tutaj został ruch rowerowy. Łączna długość powstałego ciągu-pieszo rowerowego to 200 m, na pozostałym (północny) fragmencie ul. Solskiego dopuszczony jest również ruch samochodów.
Strefa ograniczonej dostępności dla samochodów na starówce
W sierpniu radykalnie powiększona została strefa ograniczonej dostępności dla samochodów, dzięki czemu łączną długość uliczek wyłączonych z ruch samochodowego wzrosła z 150 m do 625 m oraz w prawie całej SOD wprowadzono kontraruch rowerowy (9 ulic o łącznej długości 610 m).
Parkingi rowerowe
Urząd Miejski, Zarząd Dróg Miejskich, Miejski Zarząd Usług Komunalnych, miejskie jednostki oświatowe, Politechnika Śląska i Polskie Koleje Państwowe postawiły 61 nowych bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych (w tym 6 zadaszonych):
- 2 stojaki przed Urzędem Pocztowym w Bojkowie (w ramach GBO),
- 3 stojaki przy kręgu modelarskim obok lotniska,
- 9 stojaków na skwerze na Drogową Trasą Średnicową,
- 6 stojaków na skwerze 700-lecia w Ligocie Zabrskiej (w ramach GBO),
- 3 stojaki przy placu zabaw przy ul. Wielickiej w Sośnicy,
- 6 stojaków przy placu zabaw w Parku Starokozielskim w Starych Gliwicach,
- 4 stojaki przy placu zabaw i siłowni zewnętrznej w przy ul. Klasztornej w Łabędach (w ramach GBO),
- 7 stojaków na terenie kompleksu Piaskowa Dolina w Łabędach,
- 3 stojaki przy siłowni zewnętrznej przy ul. Żernickiej w Żernikach (w ramach GBO),
- 6 zadaszonych stojaków przy LO nr 1,
- 4 stojaki przed Wydziałem Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej,
- 6 stojaków przy domach studenckich Politechniki Śląskiej,
- 2 stojaki przy przystanku kolejowym Gliwice Kuźnia.
Stacje naprawcze
Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych i Politechnika Śląska postawił 4 nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów:
- przed Urzędem Pocztowym w Bojkowie (w ramach GBO),
- przed Wydziałem Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej,
- przy pumptracku przy ul. Dzionkarzy w Sośnicy,
- przy siłowni zewnętrznej przy ul. Żernickiej w Żernikach (w ramach GBO).
Podsumowanie
W 2021 roku:
- wybudowano 1,4 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
- postawiono 39 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych2,
- postawiono 4 nowe stacje naprawcze2,
- wdrożono kontraruch na 9 ulicach (610 m),
- długość ulic w SOD wzrosła o 475 m.
Uwagi
- Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów.
- Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.
Komentarz GRR
Zeszłoroczne nadzieje na utrzymanie wysokiego tempa inwestycji rowerowych niestety nie spełniły – zakończonych inwestycji rowerowych było znacznie mniej niż w 2020 roku. Na szczęście liczba gotowych lub prawie gotowych projektów kolejnych inwestycji rowerowych (m.in. Bulwary Kłodnicy, trasa wąskotorowa oraz DDR/CPR przy Chorzowskiej, Portowej, Strzelców Bytomskich i Toszeckiej) jest duża, co daję nadzieję, że 2022 rok będzie lepszy.
może by tak podać kwoty, może być w brutto?
Wiem, nie są duże ale chyba z większym poszanowanie ludzie NATO popatrzą.
To nie Urząd Miejski czy inna instytucja Państwowa że takie szczegóły są zbędne.
Niestety jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ każda z opisanych w inwestycji budów ścieżek rowerowych była elementem większej całości i nie sposób wyodrębnić koszt samej części rowerowej.