Zapraszamy na Śródmiejską Masę Krytyczną

Gliwicka Masa Krytyczna na Dzień bez Samochodu (22 września 2018)

Z okazji Dnia bez Samochodu, który wieńczy Europejski Tydzień Mobilności, zapraszamy Was do udziału w Śródmiejskiej Masie Krytycznej. Tegoroczna trasa Masy Krytycznej będzie prowadzić ulicami Śródmieścia, które obecnie są zdominowane przez samochody. To tam najbardziej brakuje kluczowej infrastruktury rowerowej.

Formuła

Tegoroczna Masa Krytyczna będzie mieć formę wspólnego przejazdu rowerzystów po trasie liczącej około 10 km. Przejazd rozpocznie się o 18.00 na placu Krakowskim, a zakończy się na Rynku. Będzie on zabezpieczony przez Policję, Straż Miejską oraz lotną, rowerową służbę porządkową w pomarańczowych kamizelkach. Pełny regulamin imprezy można przeczytać tutaj.

Postulaty

Dzielnicą gdzie najbardziej potrzeba inwestycji rowerowych, a jednocześnie najbardziej przeszkadza nadmiar samochodów, jest bez wątpienia Śródmieście. Aby temu zaradzić koniecznie jest zdecydowane przyśpieszenie inwestycji rowerowych w tej części miasta. Najpilniejszą z nich jest powstanie trasy rowerowej przez centrum o przebiegu południkowym (trasą o przebiegu równoleżnikowym jest al. Przyjaźni wraz z bulwarami). Optymalnym i jednocześnie naturalnym przebiegiem dla trasy N-S jest dwukierunkowa droga dla rowerów po zachodniej stronie ulicy Dworcowej i Jana Pawła II. Drugą co do ważności inwestycją rowerową w tej części miasta jest ulica Kościuszki (wraz z ul. Andersa będącej jej przedłużeniem poza Śródmieściem). W przypadku tej ulicy najlepszym rozwiązaniem są pasy ruch dla rowerów i śluzy na skrzyżowaniach, co wiązałoby się z likwidacją lewoskrętów, ale za to nie wymagałoby wycięcia żadnego drzewa. Kolejną istotną dla rowerzystów ulicą jest ulica Zwycięstwa, którą wyobrażamy sobie jako reprezentacyjną aleje z minimalnym ruchem samochodowym, o czym szerzej pisaliśmy tutaj. Pilnych zmian wymagają również ulice takie jak Wrocławska, Częstochowska, Mikołowska i Konarskiego. Obecnie pełnią funkcję niebezpiecznych i nieprzyjaznych pieszym oraz rowerzystom „miejskich autostrad”. Naszymi postulatami jest zmniejszenie tam liczby pasów, przeniesienie parkowania z chodników na ulice oraz zazielenienie odzyskanej przestrzeni. Kolejnym ważnym elementem jest kompleksowe uspokojenie ruchu na lokalnych drogach Śródmieścia. Chcemy, aby każdy rowerzysta, niezależnie od wieku i umiejętności, czuł się tam bezpiecznie na jezdni i mógł nią legalnie jechać w dowolnym kierunku (co wymaga wdrożenia kontraruchu na ulicach jednokierunkowych).

Prezes Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *