Najlepsze rowerowe projekty w GBO2023

Dziś rozpoczęło się głosowanie na projekty Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego na 2023 rok. Przygotowaliśmy listę inicjatyw rowerowych i okołorowerowych, na które naszym zdaniem warto zagłosować. Serdecznie zachęcamy do uczestnictwa w głosowaniu – będzie nam bardzo miło, jeżeli zdecydujesz się poprzeć właśnie jeden z proponowanych przez nas projektów.

Zasady głosowania

Głosować w Gliwickim Budżecie Obywatelskim może każdy mieszkaniec i mieszkanka Gliwic, bez względu na wiek. Nie liczy się adres zameldowania – wystarczy adres zamieszkania na terenie miasta. Głosować można online na platformie DecydujmyRazem lub papierowo w urzędzie, Centrum 3.0 i wybranych filiach bibliotek miejskich. Nieważne w której dzielnicy mieszkasz – możesz poprzeć projekt z dowolnej z nich. Zgodnie z regulaminem GBO jedna osoba może oddać jednorazowo dwa głosy: jeden na projekt ogólnomiejski, a drugi na wybrany projekt dzielnicowy. Czas na głosowanie jest do 14 września.

Projekt ogólnomiejski

Zachęcamy, aby głosować na ogólnomiejski projekt nr 001 Zielona obwodnica obejmujący zasadzenie 512 drzew wzdłuż istniejących odcinków obwodnicy (zarówno zachodniej, jak i południowej). To największy zielony projekt w aktualnej edycji GBO, a jego głównymi beneficjentami będą rowerzyści, rolkarze, spacerowicze i biegacze przemieszczający się wzdłuż obwodnicy.

Projekty dzielnicowe

Wizualizacja wiaty przy ul. Perkoza
Wizualizacja wiaty przy ul. Perkoza

W tym roku mamy do wyboru dwa dzielnicowe projekty rowerowe. Pierwszy z nich to projekt nr 030 w dzielnicy Sikornik – Wiaty rowerowe dla mieszkańców Sikornika. Zakłada on budowę 3 wiat rowerowych (przy ul. Perkoza, ul. Bekasa i ul. Kormoranów), otwartych i ogólnodostępnych dla wszystkich zainteresowanych mieszkańców dzielnicy. W każdej z wiat znajdzie się 5 stojaków U-kształtnych, umożliwiających bezpieczne zapięcie roweru zarówno w dzień, jak i na noc.

Miejsca do przechowywania rowerów to jedna z brakujących części infrastruktury rowerowej w Gliwicach – wielu mieszkańców zmuszonych jest do trzymania jednośladów w mieszkaniu, na balkonie lub na klatce schodowej. To wyklucza osoby mniej sprawne fizycznie lub starsze, które bez problemu mogłyby takim rowerem się poruszać, lecz nie są w stanie nosić go pomiędzy piętrami. Zaproponowane w projekcie wiaty będą stanowiły wygodne rozwiązanie, które ułatwi mieszkańcom wybór roweru na co dzień jako ekonomicznej, ekologicznej i przede wszystkim funkcjonalnej alternatywy dla samochodu. Zlokalizowane blisko bloków mieszkalnych, mogą stać się integralną częścią życia sikornickiej społeczności.

Drugim projektem dzielnicowym jest 021 Budowa toru rowerowego – pumptrack w dzielnicy Kopernika. Pumptrack to specjalnie przygotowany niewielki tor łączący jazdę jednośladem (zwykle rowerem) i wszechstronny trening. Zbudowany jest on z szybkich muld i zakrętów. Wyrabia on u użytkowników refleks, zmysł równowagi oraz kondycję. Tory tego tego typu cieszą się bardzo dużą popularnością wśród dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.

Warto podkreślić, że oba projekty dotyczą tzw. “twardej infrastruktury”, a ich rezultaty pozostaną z nami na lata. Wiaty rowerowe, mimo iż zostaną postawione zaledwie przy paru blokach, pokażą władzom miasta, że tego typu rozwiązania są niezbędną częścią infrastruktury, zachęcającą mieszkańców do przesiadki na jednoślad. Mamy nadzieję, że projekt zainspiruje zarówno urzędników, jak i spółdzielnie do inwestycji w więcej tego typu projektów w przyszłości. Pumptrack natomiast będzie okazją do treningu i zabawy zarówno dla dzieci i młodzieży, jak i dorosłych, chcących rozwinąć swoją umiejętność jazdy rowerem.

Podsumowując – zachęcamy wszystkich gliwickich rowerzystów do oddania głosu na projekty rowerowe i zmobilizowali do głosowania także swoje rodziny i znajomych.

Aktywistka. Zawodowo zajmuje się kosmosem, a po godzinach chciałaby zmieniać transport na bardziej zrównoważony, infrastrukturę rowerową na taką dostępną dla wszystkich, a swoją okolicę na zieloną enklawę, przyjazną mieszkankom i mieszkańcom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *