18 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace projektowe na liniach kolejowych w obrębie stacji Gliwice Łabędy obejmujące m.in. zaprojektowanie nowego przystanku na osiedlu Kopernika. To dobry moment, żeby przyjrzeć się rowerowym sprawom związanym z planowaną inwestycją.
Planowany przystanek Gliwice Kopernik
18 sierpnia PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na prace projektowe na liniach kolejowych w obrębie stacji Gliwice Łabędy. W ramach tych prac zaprojektowany ma zostać przystanek kolejowy o roboczej nazwie Gliwice Kopernik.
Zgodnie ze specyfikacją przetargową ma zostać zaprojektowany dwukrawędziowy peron o długości 200 m i wysokości 76 cm. Wejście na peron będzie możliwe na obu jego końcach:
- schodami z estakady Heweliusza,
- schodami lub windą z tunelu pod torami kolejowymi, który będzie umożliwiał dotarcie na peron od strony ul. Perseusza.
Zakres prac projektowych obejmuje również zaprojektowanie chodnika i ścieżki rowerowej łączącej tunel na końcu peron z ul. Perseusza. Chodnik i ścieżka będą znajdować się mniej więcej na wysokości ul. Bereniki.
Dodatkowo przy wejściu do tunelu ma znaleźć się otwarta, zadaszona wiata na minimum 20 rowerów.
Wiadukt nad ulicą Staromiejską
W ramach inwestycji ma zostać zaprojektowany również nowy wiadukt nad ulicą Staromiejską. Obecnie obowiązuje pod nim ruch wahadałowy. Budowa nowego wiaduktu ma rozwiązać ten problem oraz umożliwić w tym miejscu wejście na peron 1. Niestety nie przewiduje się zapewnienia miejsca na drogę dla rowerów, pomimo że takowa jest przewidziana w Koncepcji projektowej rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice.
Stacja Gliwice Łabędy
Kolejną planowaną zmianą jest przeniesienie peronu 1 stacji w Łabędach (zatrzymują się tam pociągi do Kędzierzyna-Koźla) o 150 m w kierunku północnym. Powstaną również schody i winda umożliwiające dostanie się na ten peron bezpośrednio z ul. Staromiejskiej.
Planowana przebudowa stacji Gliwice Łabędy ma również umożliwić kończenie biegu pociągów z kierunku Gliwic/Katowic. Wymóg ten sugeruje, że obecna linia S1 Kolei Śląskich (Gliwice – Częstochowa) mogłaby być wydłużona do Łabęd, co wydaje się być znacznie lepszym pomysłem niż utworzenie tzw. miejskiego szynobusu, czyli połączenia Pyskowice – Gliwice Sośnica.