Od ponad pięciu lat GZM ma swoje standardy rowerowe. Niestety fakt posiadania standardów wcale nie musi oznaczać tego, że będą one stosowane.
Działania rowerowe starego GZM
W latach 2013-2014 roku na zlecenie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego (prekursora Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) opracowana została tzw. rowerowa triada składająca się z trzech dokumentów:
- Wspólne standardy i wytyczne dla kształtowania metropolitalnej polityki rowerowej w miastach GZM,
- Koncepcja Metropolitalnego Systemu Wypożyczalni Rowerów Publicznych dla GZM,
- Metropolitalne studium systemu tras rowerowych dla GZM.
17 marca 2016 podczas debaty „Metropolia szansą dla młodzieży. Rower w Metropolii” przewodnicząca GZM (a jednocześnie prezydent Zabrza) Małgorzata Mańka-Szulik oraz członek Zarządu Województwa Śląskiego Henryk Mercik podpisali Deklaracją realizacji wspólnej polityki rowerowej na terenie województwa śląskiego obejmującą m.in. stosowanie rowerowych standardów oraz budowę tras i wypożyczalni rowerowych.
Działania rowerowe nowego GZM
1 lipca 2017 rozporządzeniem Rady Ministrów, na podstawie ustawy z dnia 9 marca 2017 powołana do życia została Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. 28 grudnia 2017 oficjalnie zakończono działalność Górnośląskiego Związku Metropolitalnego, a 4 dni później działalność rozpoczął jego następczyni, czyli Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Od samego początku powstania nowego GZM bardzo mocno akcentowano sprawy rowerowe:
- powołano metropolitalnego oficera rowerowego,
- zapowiedziano utworzenie metropolitalnych wypożyczalni rowerów składającej się z 10 000 rowerów,
- zapowiedziano utworzenie metropolitalnych tras rowerowych o łącznej długości 1500 km
- zapowiedziano aktualizację standardów rowerowych z 2013 roku.
Wpadka w Knurowie
Jednych z pierwszych działań nowego GZM na początku 2018 roku było utworzenie Metropolitalny Fundusz Solidarności będącego narzędziem finansowego wsparcia biedniejszych miast i gmin GZM. W ramach MFW wsparcie otrzymała m.in. przebudowa ul. Ogana w Knurowie (fotorelacja), w ramach której powstał krótki odcinek drogi dla rowerów, który nie trzyma żadnych standardów rowerowych:
- Nieodpowiednia nawierzchnia (kostka brukowa zamiast asfaltu),
- Brak możliwości wjazdu na DDR od strony ul. Wilsona,
- Brak możliwości wjazdu na DDR od strony ul. Niepodległości,
- Brak możliwości dojazdu do parkingu rowerowego pod Urzędem Miasta z nowej DDR,
- Źle zlokalizowany zjazd z DDR w stronę ul. Floriana,
- Brak ciągłości nawierzchni przy wjazdach na posesję.
Niestety to nie jest jedyna rowerowa wpadka GZM z MFW. Kilka tygodni temu głośno było na temat przebudowy ul. Dzieńdziela w Mikołowie, której projekt jest równie „udany” pod względem rowerowym jak przebudowa ul. Ogana w Knurowie.
Pismo GRR do GZM – 12 listopada
W związku ze wsparciem przez GZM przebudowy ul. Ogana w Knurowie zwróciliśmy się do GZM z trzema wnioskami:
- O informację w jaki sposób GZM weryfikował projekty zgłoszone w ramach Metropolitalnego Funduszu Solidarności,
- O podjęcie przez Zarząd GZM uchwały odnośnie do obligatoryjnego stosowania standardów rowerowych podczas inwestycji finansowanych lub współfinansowanych przez GZM (w szczególności w ramach Metropolitalnego Fundusz Solidarności),
- O konsultowanie wszystkich inwestycji drogowych finansowanych lub współfinansowanych przez GZM z Metropolitalnym Oficerem Rowerowym oraz z przedstawicielami śląskich organizacji rowerowych takich jak np.: Gliwicka Rada Rowerowa czy Rowerowe Katowice.
Odpowiedź GZM – 21 listopada
Komentarz GRR
Odpowiedź GZM
Pomimo, że nasze pismo zawierało trzy wyraźnie wyodrębnione wnioski, to odpowiedź otrzymaliśmy wyłącznie odnośnie pierwszej kropki, czyli sposobu weryfikacji projektów wspieranych w ramach Metropolitalnego Funduszu Solidarności. Najistotniejsze kwestie, czyli propozycje zmian w sposobie oceny projektów w MFW zostały przemilczane, a bez tych zmian na pewno powstaną kolejne gnioty takie jak droga dla rowerów przy ul. Ogana w Knurowie.
Odszukaliśmy wspominany w odpowiedzi GZM regulamin MFW. Zgodnie z naszym obawami brak w nim zapisów o konieczności stosowania metropolitalnych standardów rowerowych. Co więcej wynika z niego, że zgłoszone projekty nie są poddawane żadnej ocenie merytorycznej, a jedynie formalno-prawnej.
Ogół działań rowerowych GZM
Łączna długość dokumentów rowerowych opracowanych na przestrzeni ostatnich latach przez stary i nowy GZM to około 800 (osiemset) stron i wartość ta ciągle rośnie. Niestety niewiele z nich pożytku. Standardy rowerowe, poza nielicznymi wyjątkami, są fikcją. Metropolitalnych ani wojewódzkich wypożyczalni rowerów nie ma. Podobnie jest z metropolitalnymi trasami rowerowymi, których nikt nie widział.