Wszystkie warianty ulicy Zwycięstwa

Skrzyżowanie ul. Zwycięstwa z al. Przyjaźni w wariancie 1

Zaprezentowana kilkanaście dni temu przez miasto koncepcja przebudowy ulicy Zwycięstwa autorstwa pracowni ProjArch nie ma – jak myśli wiele osób – jednego wariantu, ale ma ich sześć. Mamy je wszystkie.

Zakres koncepcji

Warianty obejmują odcinek od pl. Inwalidów Wojennych do ul. Dubois. Odcinek od Rynku do pl. Inwalidów Wojennych został wyremontowany kilka lat temu, a odcinek od Dubois do placu dworcowego ma zostać przebudowany w ramach budowy Centrum Przesiadkowego.

Istotnym ograniczeniem projektantów była lokalizacja lamp ulicznych, która nie mogła ulec zmianie. Obecnie oświetlenie ul. Zwycięstwa postawiono w 2016 roku.

Części wspólne

  • Wszystkie warianty przewidują ograniczenie prędkości do 30 km/h,
  • Żaden z wariantów nie przewiduje wprowadzenia strefy zamieszkania,
  • Żaden z wariantów nie przewiduje wprowadzenia zakazu ruchu samochodów,
  • Wszystkie warianty przewidują utworzenie przejazdu dla rowerzystów na wysokości al. Przyjaźni,
  • Żaden z wariantów nie przewiduje utworzenia wydzielonej infrastruktury rowerowej (z wyjątkiem 50 m odcinka przy pl. Inwalidów).

Punkty charakterystyczne poszczególnych wariantów

  1. Półtorametrowy pas zieleni na środku zamiast torowiska.
  2. Superszerokie chodniki.
  3. Pas pojazdu elektrycznego.
  4. Pas pojazdu elektrycznego, trawnik pomiędzy chodnikiem a pasem pojazdu elektrycznego.
  5. Pas pojazdu elektrycznego.
  6. Pas pojazdu elektrycznego, szpaler drzew.

Wariant 1

Wariant 1

Od ul. Kłodnickiej do ul. Dubois przewidziano 1,5-metrowy trawnik na środku jezdni otoczony dwoma jednopasmowymi jezdniami o szerokości 4,5 m. W obrębie skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego przewidziano pasy do prawo-/lewoskrętów. Na całej długości ulicy przewidziano powstanie minizatok autobusowych (na połowę szerokości autobusu).

W tym wariancie nie przewidziano żadnej infrastruktury rowerowej, jednak jej utworzenie powinno być możliwe, ponieważ pasy ruchu byłyby wystarczająco szerokie.

W opisie tego wariantu projektanci wyodrębnili 12 wad i tylko 2 zalety. W opinii projektantów ulica Zwycięstwa w tej wersji byłaby zbytnio zdominowana przez samochody.

Wariant 2

Wariant 2

W tym wariancie zrezygnowano z 1,5 m trawnika na rzecz poszerzenia chodników, które mają po około 6,5 m szerokości. W obrębie skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego przewidziano pasy do prawo-/lewoskrętów. Autobusy nie miałyby swoich zatok, natomiast przystanki byłyby wyposażone w wiaty.

W tym wariancie nie przewidziano żadnej infrastruktury rowerowej, a jej utworzenie byłoby ewentualnie możliwe kosztem chodników.

W opisie tego wariantu projektanci wyodrębnili 12 wad i tylko 1 zaletę. W opinii projektantów ulica Zwycięstwa w tej wersji byłaby zbytnio zdominowana przez samochody.

Wariant 3

Wariant 3

W tym wariancie powrócono do mniejszej szerokości chodników, natomiast pojawiła się nowość w postaci 3-metrowego pasa dla dwukierunkowego pojazdu elektrycznego. W obrębie skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego przewidziano pasy do prawo-/lewoskrętów, w tym jeden na dwukierunkowym pasie dla pojazdów elektrycznych, co może w godzinach szczytu skutecznie uniemożliwiać przejazd tego pojazdu.

W tym wariancie przewidziano krótki odcinek DDR od obecnej stacji roweru miejskiego (pl. Inwalidów Wojennych) do ul. Dolnych Wałów. Umożliwiłoby to wydostanie się ze stacji GRM w kierunku dworca, co obecnie jest niemożliwe.

W opisie tego wariantu projektanci wyodrębnili 5 wad (m.in. brak zieleni czy utrudnione dostawy) i tylko 4 zalety.

Wariant 4

Wariant 4

W czwartym wariancie zdecydowano się oddzielić pas dla pojazdu elektrycznego od chodnika wąskim trawnikiem. Dodatkowo zrezygnowano z prawo- i lewoskrętów na skrzyżowaniu z ul. Wyszyńskiego, co rozwiązało problem blokowania pasu dla pojazdu elektrycznego.

W tym wariancie zrezygnowano z krótkiego odcinka DDR przy pl. Inwalidów, tym samym problem wyjazdu ze stacji GRM w kierunku dworca byłby nadal nierozwiązany.

W opisie tego wariantu projektanci wyodrębnili 8 zalet i tylko 1 wadę.

Wariant 5

Wariant 5

W piątym wariancie zrezygnowano z trawnika, dzięki czemu udało się m.in. wyodrębnić prawoskręt pod Urzędem Miejskim w stronę pl. Piłsudskiego.

W tym wariancie również nie ma krótkiej DDR pomiędzy pl. Inwalidów a ul. Dolnych Wałów.

W opisie tego wariantu projektanci wyodrębnili 13 zalet i tylko 1 wadę, dotyczącą braku zieleni.

Wariant 6

Wariant 6

W wariancie szóstym wyodrębniono trzy podwarianty. Według ostatecznego wariantu 6c ulica Wyszyńskiego nie byłaby już drogą krajową (co byłoby możliwe dopiero po zakończeniu budowy całej obwodnicy zachodniej) i możliwy byłby powrót przystanku autobusowego pod Urzędem Miejskim. W tym wariancie pojawiają się dwa szpalery drzew (południowy w ziemi i północny w donicach), a pomiędzy nimi mała architektura, taka jak ławki czy stojaki rowerowe.

W tym wariancie powraca krótka DDR pomiędzy pl. Inwalidów a ul. Dolnych Wałów.

Wedle autorów wariant ten pozbawiony jest wad.

Komentarz GRR

Istotą wielowariantowych koncepcji jest ich różnorodność. Spośród 6 zaproponowanych przez ProjArch wariantów 4 ostatnie zawierają ten sam pomysł na ul. Zwycięstwa, co sprawia, że tak naprawdę mamy tylko 3 warianty. Oczekiwalibyśmy przeanalizowania takich wariantów jak:

  • całkowite lub częściowe zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego,
  • budowa wydzielonej infrastruktury rowerowej (dróg dla rowerów lub pasów ruchu dla rowerów),
  • częściowe wprowadzenie ruchu jednokierunkowego dla samochodów (tak, aby samochodem dało się wszędzie dojechać, ale aby ulicą nie dało się przejechać w relacjach tranzytowych).

Wielka szkoda, że już na etapie koncepcji a priori odrzucono wszystkie bardziej odważne wizje.

Prezes Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

Jeden komentarz do "Wszystkie warianty ulicy Zwycięstwa"

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *