24 września ogłoszony został przetarg na „Budowę trasy rowerowej na odcinku Centrum – Sośnica” etap I (odcinek od ul. Berbeckiego do ul. Akademickiej). Projekt ten niestety posiada szereg mankamentów, które poważnie zmniejszają jego bezpieczeństwo i funkcjonalność.
- Brak rampy na schodach na alei Przyjaźni.
Brak rampy uczyni budowaną trasę nieużyteczną dla mniej sprawnych fizycznie rowerzystów, rowerzystów z przyczepkami, rowerów cargo itp. Co więcej taka rozwiązanie jest niebezpieczne i może prowadzić do upadków rowerzystów, którzy pojadą trasą po raz pierwszy i nie będą spodziewać się schodów.
Brak tego przejazdu jest sprzeczny z „Koncepcją projektową rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice”, która przewiduje budowę przejazdu rowerowego w tym miejscu. - Brak przejazdu rowerowego przez ulicę Zwycięstwa.
Będzie to oznaczało konieczność przeprowadzania rowerów przez ulicę. W dokumentacji projektowej zapisano iż „Nie jest przewidziana ingerencja w ulicę Zwycięstwa z uwagi na decyzję o priorytecie ruchu samochodowego na tej ulicy”. Nie zgadzamy się na zawłaszczenie najbardziej prestiżowej ulicy w Gliwicach na rzecz ruchu samochodowego. W Gliwicach istnieje kilkadziesiąt przejazdów rowerowych przez różne ulice, w tym drogi wojewódzkie i krajowe i nie ma najmniejszego uzasadnienie aby w tym miejscu takiego przejazdu nie było.Wnioskujemy o wymalowanie w tym miejscu przejazdu rowerowego. - Brak wydzielenia części rowerowej ciągów pieszo-rowerowych w śladzie alei Przyjaźni.
Dokumentacja projektowa opublikowana w BIPie nie przewiduje wydzielenia części rowerowej w ciągach pieszo-rowerowych w śladzie alei Przyjaźni (co oznacza w praktyce znak C-13/C-16 z poziomą kreską zamiast pionowej oraz brak wymalowanej linii oddzielającej ruch pieszy od rowerowego). Wspólny ruch pieszo-rowerowy jest mniej bezpieczny dla pieszych i mniej wygodny dla rowerzystów, aleja Przyjaźni jest wystarczająco szeroka aby takiej segregacji dokonać, co więcej na odcinku od Wybrzeża AK do ul. Zwycięstwa takie rozwiązanie funkcjonuje od lat i dobrze się sprawdza.
Brak tego rozdzielenia jest sprzeczny z „Koncepcją projektową rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice”, która przewiduje rozdzielenie ruchu rowerowego od pieszego na całej długości alei Przyjaźni.
Najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa ciągu pieszo-rowerowego w taki sposób jak na ulicy Bojkowskiej, czyli część rowerowa z nawierzchnią asfaltową, a część piesza z nawierzchnią z kostki brukowej. Akceptowalnym rozwiązaniem jest również zastosowanie takiej samej nawierzchni dla obu części, a jedynie rozdzielenie ich za pomocą białej linii wymalowanej farbą, tak jak ma to miejsce np. na alei Sikornik. Dodatkowo konieczne jest zmiana znaków C-13/C-16 z wersji z poziomą kreską na wersję z pionową kreską. - Wysepka na ulicy Dworcowej.
Na wysepce na przejeździ przez ulicą Dworcową przewidziano nawierzchnię z kostki betonowej, a nie tak jak przewiduje „Standardy infrastruktury rowerowej” (część „Koncepcji projektowej rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice”) asfaltową. - Przejazd przez ulicę Częstochowską.
Przejazd rowerowy przez ulicę Częstochowską został wykonany w taki sposób iż będzie zmuszał rowerzystów do wykonania 4 skrętów o kącie 90°, podczas kiedy w tym miejscu można było zastosować sygnalizatory S-1a (wprowadzone do kodeksu drogowego 08 października 2015) od strony alei Przyjaźni oraz ulicy Piramowicza co umożliwiłoby rowerzystom przejazd w tym miejscu bez konieczności wykonywania żadnych skrętów. - Przejazd przez ulicę Konarskiego.
Lokalizacja przejazdu rowerowego oraz przejścia dla pieszych został zaprojektowana w taki sposób iż będzie niepotrzebnie zwiększać częstotliwość krzyżowania się ruchu pieszego z rowerowym. Przejazd rowerowy jest po północnej stronie, a przejście dla pieszych po stronie południowej, pomimo, że za przejazdem droga dla rowerów odchodzi w kierunku południowym, dlatego też wnioskujemy o zamianę miejscami przejścia dla pieszych z przejazdem rowerowym. - Przebieg przez park Chrobrego.
Przebieg przez park Chrobrego został zaplanowany w taki sposób, że niepotrzebnie wydłuża długość przejazdu z Sośnicy do Urzędu Miasta. Wnioskujemy o jego zmianą, tak a by przebiegał bardziej na ukos, tj. od mostku na Kłodnicy do bezpośrednio w kierunku Ośrodka Sportu Politechniki Śląskiej.
Nasze uwagi zostały przesłane Urzędu Miasta.