Wprowadzeniem do dyskusji była prelekcja Ewy Lutogniewskiej prezentująca obecny stan systemów rowerów miejskich w Polsce i nadspodziewanie wysokie wskaźniki wykorzystania systemów w Lublinie.
Następnie zaproszony gość, radny RM Gliwice, Dominik Dragon przedstawił swoje kilkuletnie starania o wprowadzenie systemu rowerów miejskich w Gliwicach. Z ustnych wypowiedzi wiceprezydenta Piotra Wieczorka wynika, że istnieje możliwość rozpoczęcia inwestycji w 2016 roku z rezerwy budżetowej.
Z ożywionej dyskusji wynikły następujące wnioski:
- wszystkim zebranym zależy na realizacji koncepcji systemu dróg rowerowych Gliwicach
- wszyscy popierają realizację systemu rowerów miejskich, który sprawdza się w wielu miastach Polski
- oba tematy powinny być realizowane równolegle, w miarę dostępnych środków i konsekwentnie rozbudowywane
- oba tematy wzajemnie się wzmacniają – należy zadbać o jak najszerszą promocję wśród mieszkańców i władz miasta – wykorzystując radnych, radnych osiedlowych, organizacje pozarządowe, media
- niewątpliwie zasadnym byłoby powołanie funkcji oficera rowerowego w UM w Gliwicach
- należy poprzez pisma do UM i interpelacje radnych nakłonić władze miasta do skorzystania z możliwości wykorzystania funduszy z Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
Przedstawiciel firmy NEXTBIKE Polska z Warszawy – Michał Dąbrowski – zaprezentował możliwości systemu rowerów miejskich nas podstawie własnych inwestycji w 11 miastach Polski. Zarekomendował zaproszenie przedstawicieli władz miasta do wizyt w tych ośrodkach, w których system ten skutecznie działa. Dał przykład Białegostoku, gdzie system wygrał w plebiscycie mieszkańców na najlepszą inwestycję miejską, pozostawiając za sobą wiele innych realizacji drogowych, budowlanych i sportowych. Dodał, że cały proces wdrażania systemu wypożyczalni rowerów trwa 4-6 miesięcy. Odniósł się do idei oficera rowerowego (pełnomocnika), zauważając, że taki urzędnik pomaga w rozwijaniu infrastruktury rowerowej w mieście. Poinformował, że istnieje możliwość wdrożenia programu pilotażowego dot. wypożyczalni rowerów: na 2-3 miesiące instalowanych jest w mieście kilka stacji (ok. 5). Można w ten sposób sprawdzić zainteresowanie mieszkańców. Tego typu działanie miało miejsce tego lata w Radomiu. Wypożyczalnia na stałe zostanie tam uruchomiona wiosną. Wśród problemów związanych z uruchamianiem systemu rowerów miejskich Michał Dąbrowski wymienił: możliwe konflikty pomiędzy inwestowaniem w drogi rowerowe a w wypożyczalnię, zaplanowanie systemu (rozmieszczenie stacji) tak, aby był funkcjonalny.
Na zakończenie radny Dominik Dragon zaoferował Gliwickiej Radzie Rowerowej pomoc i wsparcie w kwestiach rowerowych w mieście. Będziemy wspólnie działać na rzecz przekonania władz miasta do uruchomienia systemu rowerów miejskich w Gliwicach.
Następne spotkanie odbędzie się w GCOP w środę 16 grudnia, a tematem będzie kontraruch.