Szóstka dla rowerów – prorowerowa deklaracja wyborcza

I, Kpalion, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons

W związku ze zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi przygotowaliśmy listę 6 najpilniejszych problemów rowerowych, których rozwiązanie wymaga zmiany prawa. Zachęcamy kandydatki i kandydów do zadeklarowania poparcia ich rozwiązania po dostaniu się do Sejmu lub Senatu.

Szóstka dla rowerów

Szóstka w skrócie:

  1. Specustawa rowerowa,
  2. Reforma edukacji i karty rowerowej,
  3. Centralne budowanie i utrzymanie systemu ogólnopolskich tras rowerowych,
  4. Doprecyzowanie pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów,
  5. Wyższe kary za narażanie życia i zdrowia rowerzystów,
  6. Zniesienie obowiązku korzystania z kiepskiej infrastruktury rowerowej.

Specustawa rowerowa

Pojedyncza działka o nieuregulowanym statusie prawnym może całkowicie zablokować nawet najważniejszą inwestycję rowerową. Aby to zmienić, konieczne jest uchwalenie specustawy rowerowej, dającej możliwość w ściśle określonych sytuacjach za sprawiedliwe odszkodowanie wywłaszczyć tereny potrzebne do realizacji inwestycji rowerowych. Podobne rozwiązania (tzw. specustawa drogowa) funkcjonują od lat w przypadku budów zwykłych dróg.

Reforma edukacji i karty rowerowej

Kompleksowa propozycja reformy edukacji i karty rowerowej została zaproponowana podczas drugiej edycji konferencji Polish Bicycle SummitZakłada ona:

  • zniesienie lub złagodzenie obowiązku uprawnień dla nieletnich,
  • powszechne 3-etapowe szkolenie w szkołach,
  • nowelizację programu wychowania komunikacyjnego,
  • wyszkolenie kadry instruktorskiej.

Centralne budowanie i utrzymanie systemu ogólnopolskich tras rowerowych

Żadna z powstających ogólnopolskich tras rowerowych (czyli np. Wiślana Trasa Rowerowa, Blue Velo – Odrzańska Trasa Rowerowa czy Velo Baltica) nie jest nawet bliska ukończeniu, co więcej standard ich wykonaniu różni się nie tylko na poziomie województw, ale nawet sąsiednich gmin. Aby przyśpieszyć budowę tych tras oraz zapewnić jednolity i wysoki standard ich budowy (a potem utrzymania), konieczne jest przeniesienie odpowiedzialności za nie na poziom centralny lub wojewódzki.

Doprecyzowanie pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów

Obowiązujące przepisy odnośnie do pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów są tak bardzo zawiłe, że w przestrzeni medialnej krążą ich różne interpretacje. Konieczne jest uproszczenie przepisów, tak aby były zrozumiałe i intuicyjne dla wszystkich. Rowerzysta wjeżdżający na przejazd powinien mieć domyślnie pierwszeństwo, a jednocześnie powinno być możliwe tworzenie przejazdów, gdzie pierwszeństwa nie ma.

Wyższe kary za narażanie życia i zdrowia rowerzystów

Obecność rowerzystów na chodnikach to najlepszy dowód na to, jak wiele osób ciągle boi się jazdy jezdnią wspólnie z samochodami. Kary dla kierowców narażających rowerzystów (i pieszych) na niebezpieczeństwo (poprzez zbyt szybką jazdę, wymuszenie pierwszeństwa i wyprzedzanie „na gazetę”) muszą być wyższe i nieuchronne.

Zniesienie obowiązku korzystania z kiepskiej infrastruktury rowerowej

Korzystanie z infrastruktury rowerowej (dróg dla rowerów, dróg dla rowerów i pieszych oraz pasów ruchu dla rowerów) jest co do zasady obowiązkowe dla wszystkich rowerzystów. Sprawność i umiejętności rowerzystów są jednak skrajnie różne. Zupełnie inna jest perspektywa nastolatka jadącego samodzielnie do szkoły, a inna dorosłego kolarza w trakcie treningu. Pierwszy będzie chciał jechać poza jezdnią niezależnie od tego, czy będzie to legalne i jaka będzie jakość drogi dla rowerów/chodnika. Drugi natomiast dla swojej wygody oraz bezpieczeństwa pieszych będzie preferował jezdnię. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie do Prawa o Ruchu Drogowym pojęcia chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym, czyli chodnika, który jest na tyle dobry, że skorzystał z niego mniej sprawny (i wolniejszy) rowerzysta, a jednocześnie na tyle kiepski, że nie ma sensu zmuszania do korzystania z niego przez wszystkich rowerzystów.

Jak poprzeć?

Na deklaracje poparcia Szóstki dla rowerów czekamy do piątku 6 października (dopuszczamy również poparcie tylko wybranych postulatów). Proponujemy, aby opublikować je w dowolnym ogólnodostępnym miejscu w Internecie (własnej stronie www, Facebooku, Instragramie lub Twiterze) i dać nam znać. Listę osób popierających postulaty rowerzystek i rowerzystów opublikujemy w poniedziałek 9 października.

PDF z Szóstką dla rowerów do pobrania

Wiceprezes (a w latach 2018-2024 prezes) Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

2 komentarze do "Szóstka dla rowerów – prorowerowa deklaracja wyborcza"


  1. Co do punktu 6. to chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym już istnieje i realizowany jest poprzez umieszczenie tablicy uzupełniającej z tym właśnie opisem pod znakiem C16. Niczego to, niestety, nie zmienia, bo na 99% takich chodników jest wyznaczony obowiązkowy CPR. Tak więc aby miało to sens trzeba by wykreślić CPR z ustawy i zastąpić powyższym oznakowaniem, lub wprowadzić dobrowolność jazdy CPRem.

    Odpowiedz

    1. Faktycznie niektórzy (bardzo nieliczni) zarządcy stosują taką kombinację znaków, ale brak jej jawnego zdefiniowana w przepisach sprawia, że większość robić tego nie chcę.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *