Dzisiaj rano uczestniczyliśmy w warsztatach w siedzibie pracowni projektowej ProjArch dotyczących planowanej modernizacji ul. Zwycięstwa, a w szczególności formy infrastruktury rowerowej na tejże ulicy.
Nasze postulaty były następujące:
- Znaczące ograniczenie i uspokojenie ruchu samochodowego na ul. Zwycięstwa. Można to osiągnąć poprzez:
- zmianę nawierzchni ulicy (na np. tak jak na początku ul. Zwycięstwa od strony rynku)
- zmianę geometrii ulicy
- zakaz ruchu ze stosownymi wyłączeniami
- ograniczenie prędkości
- wprowadzenie strefy zamieszkania
Jeżeli ograniczenie i uspokojenie ruchu będzie znaczące, to żadna wydzielona infrastruktura dla rowerów nie będzie potrzebna. Jednakże, jeżeli ograniczenie ruchu samochodowego będzie niewielkie, to wtedy proponujemy pasy ruchu dla rowerów w takiej formie jak przy ul. Roosevelta w Zabrzu oraz przejazd dla rowerów na wysokości al. Przyjaźni.
- Rampa dla rowerów i pieszych na al. Przyjaźni. Obecnie trzeba tam sprowadzać rower po rynience dla wózków dziecięcych.
- Możliwość dwukierunkowego ruchu rowerów na całej długości ul. Zwycięstwa. Obecna organizacja ruchu pomiędzy rynkiem a ul. Dolnych Wałów powoduje, że rowerzyści masowo jeżdżą po chodniku lub pod prąd co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji.
- Miejsce na dodatkową stację Gliwickiego Roweru Miejskiego w okolicy przecięcia z al. Przyjaźni. Obecnie stacje GRM znajdują się jedynie na końcach ul. Zwycięstwa.
- Eleganckie U-kształtne stojaki rowerowe rozłożone po 1-2 sztuki w regularnych odstępach na całej długości ulicy. Obecnie stojaki znajdują się wyłącznie przy Urzędzie Miasta, poczcie i restauracji McDonalds.
W pozytywnej i konstruktywnej atmosferze doszliśmy do podobnych wniosków, co pozwala wierzyć w pozytywne zmiany na Zwycięstwa. Dziękujemy pracowni ProjArch za otwarte spojrzenie i czekamy na efekt ostateczny
Cieszę się, że powyższe wnioski są zgodne z koncepcją infrastruktury rowerowej dla Gliwic, koncepcją głównych tras rowerowych dla aglomeracji i koncepcją parkingów rowerowych dla aglomeracji. Oby tak dalej 🙂