Marek Bieniek (Trzecia Droga) i Alicja Musiał (Lewica) poparli Szóstkę dla rowerów

Kancelaria Senatu Rzeczypospolitej Polskiej , CC BY-SA 3.0 PL , Wikimedia Commons

W piątek (6 października) upłynął termin na przesłanie deklaracji poparcia dla naszej Szóstki dla rowerów, czyli prorowerowej deklaracji wyborczej. Publikujemy wszystkie odpowiedzi jakie otrzymaliśmy od kandydatów na posłów z naszego okręgu.

Marek Bieniek (Trzecia Droga – miejsce 2.)

Szanowny Panie Prezesie

Jak wiesz na mnie zawsze możesz liczyć,  co do pkt. 5, to działa to w dwie strony (bo są jeszcze piesi).

Z poważaniem
Marek Bieniek

Alicja Musiał (Lewica – miejsce 2.)

Cześć,

Chciałabym wyrazić poparcie dla przedstawionych przez Rowerowe Gliwice postulatów. 5 pierwszych popieram całkowicie, a do szóstego mam uwagi. Wyjaśnienia i krótki komentarz przedstawiam poniżej.

Specustawa rowerowa

Zgoda. Potrzebujemy kompleksowych przepisów, które ułatwią inwestycje infrastrukturalne, dlatego dobrym pierwszym krokiem byłaby specustawa rowerowa na wzór drogowej – które następnie można by skonsolidować jeden akt prawny, ułatwiający rozwój niezbędnej infrastruktury komunikacyjnej w Polsce.

Reforma edukacji i karty rowerowej

Zgoda. Aktualne przepisy dotyczące edukacji i karty rowerowej wymagają zmian, które ułatwią dzieciom i młodzieży bezpieczne i powszechne korzystanie z jednośladów.

Centralne budowanie i utrzymanie systemu ogólnopolskich tras rowerowych

Zgoda. W Polsce powinny obowiązywać ogólnokrajowe standardy budowy i utrzymania długodystansowych tras rowerowych, szczególnie że nierzadko ich zasięg wykracza poza pojedyncze gminy czy województwa.

Doprecyzowanie pierwszeństwa na przejazdach dla rowerzystów

Zgoda. Mylne interpretacje zawiłych przepisów związanych z pierwszeństwem dla rowerzystów to duży problem, prowadzący do zmniejszenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Stuprocentowo zgadzam się, że potrzebujemy jasnych i spójnych przepisów, które będą zrozumiałe dla wszystkich użytkowników ruchu drogowego.

Wyższe kary za narażanie życia i zdrowia rowerzystów

Zgoda. W Polsce wciąż jeszcze kary za narażanie życia i zdrowia nie tylko rowerzystów, ale wszystkich użytkowników ruchu drogowego są zbyt niskie, a ich egzekwowanie nierzadko nieskuteczne. To problem, którym należy się zająć.

Zniesienie obowiązku korzystania z kiepskiej infrastruktury rowerowej

Zgadzam się, że infrastruktura rowerowa w Polsce bywa źle zorganizowana i trudna do użytkowania, ale uważam, że problemem tym należy zająć się u podstaw i skupić się na przygotowaniu i wdrażaniu wysokiej jakości standardów dróg i sieci rowerowych. Obawiam się, że punkt w zaproponowanej powyżej formie zniechęciłby samorządy do realizacji wysokiej jakości infrastruktury, stanowiąc zachętę do wykorzystania niskokosztowego chodnika z dopuszczonym ruchem rowerowym i uzasadniania braku porządnych inwestycji faktem, że rowerzyści i tak “wolą” jeździć chodnikiem. Lepiej od początku skupić się na tym, by określić ogólnopolskie minimalne standardy budowy dróg rowerowych i porządnie je dofinansować niż łatać przepisy w sposób na dłuższą metę nieskuteczny.

Pozdrawiam serdecznie,
Alicja Musiał

Wiceprezes (a w latach 2018-2024 prezes) Rowerowych Gliwic, radny dzielnicy Sikornik, współzałożyciel Śląskiej Koalicji Rowerowej oraz pomysłodawca Śląskiego Święta Rowerzysty. W młodości członek PTTK, a na co dzień programista gliwickiej firmy Future Processing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *