12 dzielnicowych, 2 ogólnomiejskie – nasze zgłoszenia do Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego

W ramach tegorocznej edycji Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego zgłosiliśmy projekty w 10 dzielnicach oraz 2 ogólnomiejskie. Celem naszych projektów jest połączenie istniejącej infrastruktury rowerowej, poprawa jakości oraz jej rozbudowa. Ponadto, zadbaliśmy również o ruch dzielnicowy poprzez zgłoszenie nowych kontraruchów, których w naszym mieście dalej brakuje.

Zapraszamy do zapoznania się z naszymi rowerowymi propozycjami!

Projekty ogólnomiejskie:

1.Pasy rowerowe na ul. Tarnogórskiej – bezpieczny dojazd rowerem do centrum!

Projekt zakłada utworzenie pasów rowerowych od Radiostacji do Centrum Przesiadkowego. Obecnie z Żernik, Osiedla Obrońców Pokoju, Szobiszowic i Zatorza nie ma bezpiecznego dojazdu do najnowszej inwestycji Gliwic. Droga rowerowa urywa się przy Radiostacji i kolejna zaczyna się dopiero na wysokości ul. Kolberga. Związku z ograniczonymi finansami miasta, proponujemy utworzenie pasów ruchu dla rowerów na ul. Tarnogórskiej, które połączą obecną infrastrukturę rowerową. Miasto nie ma żadnej koncepcji na ten odcinek, szacujemy, że docelowa droga rowerowa może powstać tutaj nie wcześniej niż za 6-7 lat. Należy jednocześnie pamiętać, że Miasto powinno obecnie skoncentrować się na przebudowie pilniejszych inwestycji, takich jak ul. Dworcowa, czy ul. Toszecka. Dla tych ulic nie może powstać alternatywne rozwiązanie w postaci pasów dla rowerów. Ulica Tarnogórska jest fragmentami bardzo szeroka (10-12 metrów), w związku z tym znajdzie się tam miejsce zarówno dla rowerów jak i samochodów. Poza połączeniem z Centrum Przesiadkowym, będzie możliwy dojazd do nowej infrastruktury rowerowej przy CH Forum oraz ul. Piwnej.

Proponujemy na odcinku 1,3 km wyznaczyć pasy rowerowe po obu stronach ulicy, osobno dla każdego kierunku jazdy (podkład mapy – velomapa.pl)
Przykład pasów ruchu dla rowerów w Rudzie Śląskiej na ul. Józefa Piłsudskiego 

2. Powszechny kontraruch rowerowy

Poza dużą infrastrukturą rowerową, która służy głównie tranzytowi, ważne jest również ułatwianie dojazdów rowerem do poszczególnych lokalizacji bez zbędnego jeżdżenia na około. Ważne jest, żeby kontraruch był powszechnie stosowany w naszym mieście, ponieważ dzięki temu rower będzie konkurencyjnym środkiem transportu. Obecnie w Gliwicach jest tylko 14 kontraruchów, z czego zdecydowana większość jest w obrębie Starówki. Dla porównania w Rybniku jest ich już 62, a planowane są już projekty na kolejne 20. Jazda w dowolnym kierunku pozwala skrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu. Jednocześnie jest to rozwiązanie tanie, gdyż nie wymaga prac budowlanych, a jedynie zmian oznakowania drogowego. Dalej możesz poprzeć nasz projekt klikając tutaj.

Zgłoszone ulice do objęcia kontraruchem:

DzielnicaUlica
BojkówSienna (Wraz z strefą 30)
Ligota ZabrskaCicha, Klonowa, Samotna (Wraz z strefą 30)
ŁabędyZacisze
PolitechnikaArkońska (Wraz z strefą 30), Banacha, Kaszubska, Krzywoustego
SikornikBekasa (Tylko odcinek pomiędzy numerami 11 a 21), Drozdów, Jaskółcza, Kokoszki, Skowrończa, Ziębia,
SośnicaBracka, Drzymały, Gankowa, Kasprowicza, Podgórna, Reja, Staszica, Św. Michała, Tatrzańska, Tylna, Węglowa, Żeromskiego
SzobiszowiceSzobiszowicka, Waliszewskiego
ŚródmieścieBarlickiego, Berbeckiego, Chopina, Konopnickiej, Królowej Bony, Malinowskiego, Miarki, Sienkiewicza [Wraz ze strefami 30], Zwycięstwa (kontrapas)
TrynekAsnyka, Cichociemnych, Jasińskiego, Kunickiego, Piastowska (wraz ze strefą 30), Szybowcowa, Rydygiera
Wilcze GardłoBławatków
Wojska PolskiegoHelska, Karolinki, Mieszka I, Orzeszkowej, Płowiecka, Radiowa
Wójtowa WieśDługosza, Ligonia, Mała, Puszkina
ZatorzeOkrzei (Wraz z strefą 30), Libelta, Targowa
ŻernikiWigilijna

Projekty dzielnicowe

Śródmieście: Pasy rowerowe na ul. Kościuszki

Projekt zakłada wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów na ul. Kościuszki na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowy Świat do ul. Daszyńskiego na fragmentach, na których pozwala na to szerokość jezdni oraz obecny układ drogowy (np. pasy rowerowe powinny się kończyć przed skrzyżowaniami i zaczynać znowu za nimi). Dzięki temu zwiększymy bezpieczeństwo osób poruszających się rowerem. Pasy zostałyby utworzone po obu stronach ulicy, osobno dla   każdego kierunku jazdy. Projekt inspirowany zwycięską pracą Marleny Kulisy „Teoria miasta zwartego w projekcie przekształceń Śródmieścia Gliwic” z 2020 roku nagrodzoną przez Prezydenta Gliwic.

fragment wizualizacji – Teoria miasta zwartego w projekcie przekształceń Śródmieścia Gliwic, Marleny Kulisy

Politechnika: Rowerowa Akademicka

Propozycja zakłada wykonanie łącznika rowerowego przy wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej umożliwiającej bezpieczne i legalne korzystanie z drogi rowerowej wzdłuż ul. Akademickiej oraz w relacji do ronda z ul. Łużycką. W projekcie przewidziano wykonanie kontynuacji drogi dla rowerów na północny-zachód od skrzyżowania z ul. Skłodowskiej-Curie oraz niezbędne przejazdy rowerowe.

Zakres proponowanej drogi dla rowerów (podkład mapy – velomapa.pl)

Osiedle Wojska Polskiego: Nowa droga rowerowa na ul. Andersa

Projekt zakłada utworzenie ciągu pieszo-rowerowego na ul. Andersa od ul. Czwartaków do ul. Emilii Plater. Będzie to kontynuacja istniejącej już drogi rowerowej na tej ulicy. Inwestycja zakłada wyznaczenie wyniesionego przejazdu rowerowego przez ul. Czwartaków, wymianę nawierzchni na asfaltową oraz montaż odpowiedniego oznakowania. Dzięki temu osoby na rowerach będą mogły kontynuować jazdę z centrum w kierunku ul. Okulickiego dedykowaną infrastrukturą rowerową.

Zakres proponowanego ciągu pieszo-rowerowego (podkład mapy – velomapa.pl)

Szobiszowice: Nowa droga rowerowa na ul. Śliwki

Projekt zakłada utworzenie ciągu pieszo-rowerowego na ul. Śliwki od ul. Dubois do ul. Kowalskiej. Będzie to kontynuacja istniejącej już drogi rowerowej na tej ulicy. Projekt zakłada wyznaczenie przejazdu rowerowego na ul. Dubois, wymianę nawierzchni na asfaltowy oraz montaż odpowiedniego oznakowania. Obecnie znajduje się tam bardzo szeroki chodnik (miejscami prawie 5m szerokości), a jezdnia jest na tym fragmencie wąska i pod górkę – co zdecydowanie obniża komfort jazdy rowerem oraz spowalnia ruch samochodowy. Dzięki tej inwestycji osoby na rowerach jadący od strony wiaduktu DTŚ/Orlickiego będą mogły kontynuować jazdę rowerem na ul. Śliwki po dedykowanej infrastrukturze rowerowej. Obecnie nie ma nawet bezpiecznego włączenia się w ruch ogólny jeśli chcemy dalej jechać rowerem w kierunku ul. Toszeckiej.

Zakres ciągu pieszo-rowerowego na ul. Śliwki. Ulica Kowalska jest objętą już strefą 30, a w tym roku pojawią się na niej wyspowe progi spowalniające, co jeszcze bardziej uspokoi tam ruch, finansowane w ramach ubiegłorocznego GBO (podkład mapy – velomap.pl)
Dzięki realizacji tego projektu, jazda rowerem będzie tutaj legalna i bardziej komfortowa.

Szobiszowice: Bezpieczna ul. Uszczyka – ul. Dworska – ul. Kolberga /Wyniesione skrzyżowanie / Wyniesione przejście dla pieszych

Obecnie ul. Uszczyka jest szeroka (~7,4m) i prosta, a nawierzchnia wyremontowana co zachęca kierowców do przekraczania prędkości (ulica jest objęta ograniczeniem do 30 km/h). Ponadto, przez przejście dla pieszych zlokalizowanych przy tym skrzyżowaniu można dojść do Szkoły Podstawowej nr. 20 oraz do Centrum Rehabilitacji Pation. W okresie letnim jest tam również wzmożony ruch rowerowy, ponieważ przebiega tamtędy czerwony szlak rowerowy, który ułatwia dojazd do centrum.

Przejście dla pieszych na ul. Kolberga przy Biedronce jest dosyć niebezpieczne z powodu ograniczonej widoczności. Murek zasłania pieszych wchodzących na przejście i kierowcy mają bardzo krótki czas na reakcje. Wyniesione skrzyżowanie oraz przejście dla pieszych powinno uspokoić ruch samochodowy, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i jakości życia okolicznych mieszkanek oraz mieszkańców.

Zatorze: Pasy rowerowe na ul. Traugutta – bezpieczny dojazd rowerem do CH Forum

Projekt zakłada wyznaczenie pasów ruchu dla rowerów na ul. Traugutta na odcinku od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do ul. Lipowej na fragmentach, na których pozwala na to szerokość jezdni oraz obecny układ drogowy (np. pasy rowerowe powinny się kończyć przed skrzyżowaniami i zaczynać znowu za nimi). Dodatkowo projekt zakłada utworzenie przejazdu dla rowerów przez ul. Lipową i połączenie pasów rowerowych z ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż CH Forum. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo osób poruszających się rowerami oraz rozwinie istniejąca infrastruktura rowerowa po północnej stronie torów kolejowych. Pasy zostałyby utworzone po obu stronach ulicy, osobno dla każdego kierunku jazdy. Dodatkowo, pasy rowerowe realnie skracają drogę pieszych podczas przechodzenia przez jezdnię co poprawia ich bezpieczeństwo na przejściu.

Pasy rowerowe ułatwią dojazd do CH Forum oraz dojazd do ul. Dąbrowskiego (podkład: velomap.pl)

Bojków: Droga dla rowerów przy ul. Knurowskiej

Projekt zakłada budowę asfaltowej drogi dla rowerów (wraz z chodnikiem) w miejscu istniejącego chodnika po zachodniej stronie ulicy Knurowskiej na odcinku pomiędzy ulicą Łąkową a Chmielną.

Zakres projektu przedłuży istniejącą infrastrukturę rowerową na ul. Knurowskiej (podkład mapy – velomapa.pl)

Brzezinka: Droga dla rowerów od ronda Brzezinka do osiedla

Obecnie rowerzyści jadący od strony centrum miasta, po przejechaniu przejazdem przez ul. Wyczółkowskiego, chcąc jechać dalej w stronę zachodnią muszą zjechać na ulicę Kozielską i jechać po jezdni razem z samochodami i autobusami. Poza tym, rowerzyści jadący od strony Brzezinki do centrum Gliwic muszą włączać się do ruchu ogólnego na rondzie (co generuje dodatkowe zagrożenie).

W związku z tym zgłosiliśmy projekt polegający na budowa brakującego fragmentu drogi dla rowerów od Ronda Brzezinka do początku osiedla – ulicy Łódzkiej – około 180 metrów. Projekt zakłada budowę asfaltowej drogi rowerowej. Dzięki budowie tego krótkiego fragmentu drogi dla rowerów, wszyscy mieszkańcy Brzezinki zyskają bezpieczne połączenie z niedawno wybudowaną drogą dla rowerów prowadzącą do Starych Gliwic.

Projekt zakłada przedłużenie istniejącej infrastruktury rowerowej na ul. Kozielskiej (podkład z velomap.pl)

Brzezinka: Remont drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Przemyskiej

Drugi projekt dla tej dzielnicy zakłada remont nawierzchni drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Przemyskiej – od ulicy Wyczółkowskiego do Gutenberga, tzn. około 550 metrów. Istniejąca nawierzchnia szutrowa zostanie wymieniona na asfaltową, co poprawi bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzystów.

Kopernik: Remont fragmentu drogi dla rowerów na ul. Oriona

Remont obejmuje fragment  150m nawierzchni od ul. Jowisza wraz z poprawą geometrii łuku w kierunku ul. Syriusza.

Łabędy: Remont drogi rowerowej na ul. Portowej  

Projekt zakłada wymianę nawierzchni na fragmencie ul. Portowej z szutrowej na asfaltową na ~450 metrowym fragmencie.

Żerniki: Nowy pieszy mostek nad Potokiem Mikulczyckim

Projekt zakłada utworzenie drewnianego mostu pieszego nad potokiem w ciągu ul. Joachima Sołtysa w kierunku drogi technicznej przy wiadukcie w ciągu ul. Na Łuku przy autostradzie A1. Po realizacji inwestycji będzie możliwe połączenie dwóch spacerowych stron Potoku Mikulczyckiego, w ciągu szlaku między Parkiem Kultury i Wypoczynku w Gliwicach, a terenami zielonymi przy Kąpielisku Leśnym Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Zabrzu.

Dodatkowo inwestycja zlikwidowałoby proceder niebezpiecznego przechodzenia rurą, która jest przerzucona nieopodal nad tym potokiem.

Wybierz #RoweroweGliwice!

O tym które finalnie projekty zostaną dopuszczone do głosowania w tegorocznym Budżecie Obywatelskim dowiemy się 20.06. Głosowanie zostało przewidziane od 24.08 do 14.09, a ogłoszenie wyników 13.10. To pokazuje, że przed nami jeszcze długa droga do ostatecznego wyniku. Będziemy na bieżąco informować o kolejnych etapach, a już teraz zachęcamy Was do głosowania na projekty z #RoweroweGliwice! 

Wiceprezes Rowerowych Gliwic. Jest pomysłodawcą i organizatorem wyścigów komunikacyjnych. Zawodowo związany z bankowością, a prywatnie interesuje się zrównoważoną mobilnością i wyzwaniami współczesnych miast.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *